Oproportionerliga hyllningar, logiskt resultat

Ska inte säga vad var det jag sa, eller låta bitter (är tvärtom på strålande humör en kväll som denna), men jag konstaterade i paus på Twitter att Sveriges första halvlek igår hyllades alldeles för mycket. Bättre än mot Irland ja och nej visst, Italien skapade inte mycket. Men gjorde ärligt talat Sverige det? Nej.
 
Blev förvånad över att diverse experter stod och tryckte på att det minsann var mot ett Italien som ju spelade SÅ bra mot Belgien. Jag älskade det Italien jag såg då. Men de SPELADE inte SÅ bra om man med det menar att spela offensivt, skapa lägen, hota offensivt och blända publiken med fin fotboll. De spelade faktiskt inte mycket bättre då än mot Sverige igår. Sedan håller jag med om att de gjorde en ganska medioker första halvlek, italienarna. Offensivt. Defensivt var de återigen snudd på klockrena. Sverige skapade ju i princip noll. Så Italien var nog inte alls så missnöjda som flera experter och studiopersoner i svensk tv hävdade. 
 
Att italienarna slarvade en del med boll vilket i kombination med ett för dagen klart bättre, mer aggressivt svenskt mittfält med Albin Ekdahl i spetsen ledde till rätt många bollvinster för svensk del är en sak. Men särskilt mycket mer ledde det inte till, mer än att Italien inte heller lyckades oroa speciellt mycket framåt. 
 
Dock fick de matchen precis dit de ville. En poäng hade varit helt okej för italienarna och när de hade väntat ut svenskarna i 45 minuter klev de fram efter paus, tog över och vann till slut helt logiskt. Efter paus var Italien i mina ögon klart bättre. Många verkar mena att Sverige gjorde en bra match och var förtjänt av en poäng, men skapar man nästintill ingenting framåt är det svårt att vinna matcher och att nå bra resultat naturligt nog. Sverige har i ärlighetens namn knappt skapat någonting på 180 minuters fotboll i den här EM-turneringen.

Jag är som tidigare varit inne på inte särskilt taggad inför Sveriges matcher i år men gläds förstås inte heller på något skadeglatt vis när det går dåligt. Däremot känner jag mig inte lika partisk som många så kallade experter och andra tyckare säkerligen är. Något som garanterat bidrar till att jag inte alls imponerades av Sverige på samma sätt som en hel del andra verkar ha gjort, åtminstone i första halvlek, igår. 
 
I stället konstaterar jag att Italien, ett lag som jag förälskade mig helt i under matchen mot Belgien, tog en ny välförtjänt seger efter ännu en snudd på taktiskt perfekt genomförd match. Det här italienska landslaget kommer inte dominera några matcher, man kommer inte spela ut några andra lag. Däremot kommer vi säkerligen få se fler såna här insatser, matcher där laget försvarar sig utmärkt för att sedan straffa motståndarna förr eller senare. Det är inte alltid vackert men effektivt och en typ av fotboll som jag älskar. 
 
Hoppas Italien går långt, gärna hela vägen. Forza Italia! :)
 
 
 

 
 

Inse statusen i att vara allmänbildad

Nu ska jag gnälla igen! Mycket gnäll nu, trots att jag egentigen är riktigt nöjd med tillvaron. Njuter av tid med familjen, ser fram emot sommarlov och semester med Kroatienresa samt 30-årsfirande i Småland. Därefter väntar en härlig pappaledig höst. Så det finns väldigt mycket positivt att glädjas åt.
 
Dock ska det gnällas igen, som sagt. Och återigen är det skolan som står i fokus. Den här gången i form av ungdomars inställning till den idag. Nu ska jag absolut inte dra alla över en kam, tvärtom har faktiskt majoriteten av eleverna som jag har träffat haft bra attityd och inställning. Men jag stör mig på ett nytt fenomen, nämligen det här att det verkar ha blivit en trend att på sociala medier skylta med att man skiter i skolan och att man inte orkar bry sig för att sedan hyllas för det. Ser ofta inlägg, främst på Twitter, där skolungdomar skriver något i stil med "man bryr sig ju inte om skolan, orka" var på det delas mängder med gånger och får massa tillrop.

Vad har jag missat här? Har jag bara blivit gammal och bitter eller är det så att det faktiskt är lite märkligt det här? Är det eftersträvansvärt att vara lite lagom lat, slö och korkad idag? Eller vad är målet hos den enskilde individen om det är så rätt i tiden att öppet visa negativ attityd till skolan? Nej, allt i skolan är varken intressant eller roligt men slutprodukten av att vara där och bry sig om det som ska göras blir bra. Du blir allmänbildad, blir klart smartare än om om du struntar helt i skolan skaffar dig dessutom en vettig utbildning att stå på senare i livet. 
 
Som jag skrev på Twitter för några dagar sedan:
 
 

Så kom igen, inse att det är status att vara allmänbildad och smart. Inte tvärtom. Kämpa lite nu!
 
 

Värdefull familjetid, Kroatien och EM

För en vecka sedan fyllde vår lilla Alva ett år. Helt sanslöst vad tiden går egentligen
(en klyscha, jag vet, men alltid användbar känns det som). I ett år har vår lilla sötunge förgyllt vår vardag tillsammans med sin härliga storebror Theo. Att se de två växa upp sida vid sida och för varje dag som går få mer nytta och glädje av varandra är snudd på obegripligt stort. Jag ska inte ens försöka beskriva det med ord här, det krävs mycket mer än så. Som bilden i ett tidigare inlägg här där båda våra underbara barn sitter intill varandra, den sa verkligen mer än tusen ord nedprintade av en hobbybloggare som mig.
 
I söndags var det dags att fira vår ettåring och glädjande nog vara mina föräldrar på besök här uppe samtidigt. Det är alltid roligt att se våra barn tillsammans med sina far- och morföräldrar förstås, men just den här gången kändes det extra bra. Barnen var jättenöjda och såväl farmor som farfar passade på att utnyttja tiden med sina små barnbarn. Roligt att se mina föräldrar ta initiativ och hitta på roliga saker med Alva och Theo. Det värmer förstås.



 
Alva blev rejält firad och även om hon säkerligen inte själv förstod varför så var födelsedagsbarnet riktigt nöjt kalaset igenom. Hon gillar när det är mycket folk runt omkring henne och när det händer saker. Det är en tjej som åtminstone än så länge är väldigt framåt som vi har fått, helt klart.
 
 
 
I övrigt var det några lugna dagar med mamma och pappa uppe hos oss. Förberedelser för kalaset, fotbolls-EM, utedagar och lite vardagsfix. Inget speciellt. Men skönt det i sig, att bara kunna vara hemma och ta det lugnt.
 
 
 
Nu går det snabbt tills vi återser farmor och farfar igen. Den gången nere i Småland. Det blir 30-årskalas för mig där nere i slutet av juli och förutom att det blir kul att komma hem på nytt så känns det riktigt roligt att svärmor Anna med sin Peter och Karins brorsa Jonas med sin flickvän Erika följer med ner. En bonus!  
 
Närmast väntar dock några veckor lite längre söderut för mig, Karin och barnen. På söndag flyger vi till Kroatien för ett antal sköna, varma dagar utanför Dubrovnik. Det har länge varit ett resmål högt upp på listan över europeiska länder och platser. Ser fram emot en rad sköna dagar.
 
Det blir dessutom en kul grej att vara i ett annat fotbollsland under EM. Jag måste erkänna att jag har svårt att tagga till riktigt inför Sveriges matcher, det är inte alls samma som när favoritlagen MFF och NIK spelar (eller Milan för den delen). Jag brukar inte känna så, utan brukar vara laddad när blågult är i gång också. Men nu känns EM som turnering roligare än väntat samtidigt som Sveriges matcher i mina ögon inte är så intressanta som de borde vara om den där rätta känslan hade infunnit sig. Med det sagt kan jag konstatera att det därför inte känns överdrivet illa att eventuellt missa sista gruppspelsmatchen när vi är iväg. Tvärtom blir det roligt att komma till ett annat fotbollstokigt land med ett landslag som dessutom har potential att gå riktigt långt i det här mästerskapet. Kroatien har en av de mest intressanta trupperna på pappret tycker jag, inte minst mittfältet imponerar stort namn för namn, och kan mycket väl slåss om medaljerna i slutändan. Blir kul att se hur EM och Kroatiens öde där avspeglas på Balkan.
 
 
 
 
 
 

Mediernas förkastliga vinkling

Man blir ganska trött på mediernas vinkling och rapportering när det gäller vissa saker. Jag har varit inne på det tidigare och kan inte hålla mig i från att såga igen. Som ofta tidigare handlar det om hur medierna väljer att vinkla saker när det händer tråkigheter inom fotbollen (i form av bråk på läktarna eller i samband med matcher) kontra liknande problem i andra sammanhang. Varenda gång det väl händer något som kan anses allvarligt - allt från bråk på stan till bengaler på läktarna - i samband med allsvensk fotboll blir det ett jäkla liv i medierna och som ni vet är jag oerhört trött på att diverse tyckare då ska göra sin röst hörd. Tyckare, i form av ledarkskribenter och krönikörer, som egentligen inte kan något om fotboll och kulturen runt den eller ens är intresserade överhuvudtaget.
 
Det här är inget nytt, så jag ska inte tjata om det mer. Men däremot är det läge att lyfta frågan om varför medierna inte på samma sätt slår upp andra negativa händelser i samband med andra folkfester (som allsvensk fotboll i högsta grad är).

 

Ett högaktuellt exempel är Summerburst. Jag kan redan här säga att jag absolut inte är negativ till Summerburst i sig, tvärtom verkar det ju vara en grym musikfest för mängder med människor och jag skulle gärna dra dit något år själv också. Men mediernas gestalning av evenemanget är pinsam när man ställer den i kontrast till hur incidenter i samband med fotbollsmatcher ofta framställs.

Cirka 20 000 besökare första dagen, ett 30-tal anhållna för fylla och liknande, ett par misshandelsfall, många fall av narkotikabrott och framför allt en våldtäkt. På ett musikevent dit folk vad jag kan gissa går för att festa, dansa och ha kul. Inte för att trycka i sig droger, slåss och våldta. Då borde väl såna incidenter verkligen resultera i rena krigsrubriker? Återigen: inte minst om man jämför med hur det låter när det sker liknande saker på och utanför fotbollsarenorna.
 
Skulle det vara så mycket fylla, narkotika och grovt våld i samband med en allsvensk match hade medierna kokat över. Då hade ledarskribenter och debattörer på fullt allvar argumenterat för att lägga ner Allsvenskan helt. Det hade helt enkelt blivit ett enormt liv i såväl tidningar som tv och radio. Fotbollen hade svartmålats, klubbarna hade fått ta på sig ansvaret och folk hade rasat.
 
Några liknande reaktioner såg jag dock inte nu. I stället beskrevs Summersbursts första dag som lugn. Lugn? Seriöst, när en flicka våldtas och folk uppenbarligen tycker det är helt i sin ordning att ta droger och dricka för mycket.
 
Det är rätt sjukt egentligen. Varför ska musikkulturen vara skyddad? Varför är det mer accepterat att ta droger och vara redlöst packad om du är på festival eller konsert än om du är på en allsvensk fotbollsarena? Självklart finns det folk som dricker sig rejält fulla på fotbollsmatcher också och som vi alla vet finns det också ett inslag av våld, åtminstone utanför arenorna, ibland. Det är för jävligt, helt klart. Och jag vill inte på något sätt att det ska passera obemärkt utan kritik. Men däremot är det väldigt märkligt att andra former av kultur, som musiken, inte alls kritiseras och granskas lite hårt när det kommer till våld, fylla, droger etcetera som exempelvis fotbollen gör.
 
Som sagt, varför är det mer accepterat att gå på festival, dricka sig dyngrak, använda droger och bete sig allmänt illa än att göra samma sak på ett idrottsevenamng? När det i båda fallen borde fördömas stenhårt och kritiseras offentligt i medierna.
 
 

Tacksamhet och dags att stämpla ut

Jag ska inte kritisera skolan eller eleverna i den för mycket, det finns väldigt många ambitiösa, positiva och duktiga elever som gör varje arbetsdag meningsfull. Mycket är positivt och bra i dagens skola, samtidigt som mycket måste förbättras. Hursomhelst är det här en klok ledare i mina ögon:
 
http://www.expressen.se/ledare/karin-pihl-skolans-egon-ar-inget-att-hylla/
 
Det finns inget motsägelsefullt eller något motsatsförhållande mellan kreativt, lekfullt lärande och att skaffa sig en viktig och allmänbildande kunskapsgrund att stå på. Det är väl alldeles utmärkt om man kan skapa en rolig, kreativ lärandemiljö där eleverna lär sig om allt från stormaktstiden till multiplikationstabellen. Men det kreativa, lekfulla får inte ersätta själva kunskaperna. Det får inte bara bli fokus på att det ska vara roligt, kreativt och nyskapande. Hårt jobb, en bra attityd oavsett vilken typ av uppgift som man står inför och en förståelse för att kunskapen man skaffar sig faktiskt är nyttig är nycklar precis som att det är viktigt att jag som lärare förstås så långt det bara går lägger upp undervisningen på ett sätt som eleverna trivs med.
 
Det går dock inte att göra all undervisning kreativ, rolig och lättsam och ibland kan jag känna att debattörer (inte sällan utanför skolans värld) lägger för stort fokus på hur skolan ska göras rolig och då glömmer själva kunskapsbiten. Skolan ska i första hand utbilda, inte underhålla. Om de två sedan går hand i hand är det lysande men det får inte bli så att det sistnämnda sätts före utbildandet.
 
Dessutom måste man ju få lära sig att allt inte alltid är roligt. Det kan låta gnälligt och tråkigt, men så är det ju. Vi i skolan ska forma eleverna för ett liv utanför skolans väggar och då måste de också kunna bita ihop, jobba och slita även de gånger det inte är jätteroligt och känns jobbigt. Så funkar det i verkligheten där ute i samhället och då måste det även fungera i skolan.
 
. . . . . . . . . 
 
Det finns dagar då läraryrket är riktigt kämpigt och det finns stunder då jag drömmer mig bort till en journalistkarriär eller någon annan sysselsättning där jag får mer ut av min skrivarförmåga. Men på det stora hela ger läraryrket mig väldigt mycket. Dagligen får jag uppskattning för det jobb jag lägger ner i form av framsteg som eleverna gör, beröm som jag får, elever som visar att de litar på mig och så vidare. Men allra tydligast blir nog uppskattningen i samband med avslutningar:
 
 
 
Jag har mött många trevliga, roliga elever och verkligen utvecklats som lärare under den senaste terminen. Många stunder har varit positiva, en del lite tuffare men jag kan med gott samvete säga att jag rakt igenom har gjort mitt bästa och att det har varit en nyttig termin för egen del.
 
Nu återstår tre arbetsdagar för mig innan sommarlovet.
Ja, tre ynka arbetsdagar kvar på hela året då jag stämplar ut för lov och därefter går på pappaledighet.
Gott är det! 
 
 

Fler rader om skolan

http://www.expressen.se/ledare/inget-att-fira-pa-studentflaken/
 
http://www.svt.se/opinion/ett-studentflak-fyllt-av-okunskap
 
Intressanta inlägg om skolan. Jag håller med om en hel del, jag oroas också över utvecklingen i skolan idag. Men samtidigt kan jag inte se det som ett problem att elever på högskolan inte känner till filosofer som Aristoteles eller Kant närmare. Det är givetvis nyttigt med allmänbildning och att känna till vår historia och betydelsefulla personer i den, men samtidigt måste man ju kunna titta på vad dagens samhälle kräver för kunskap. Vilka förmågor krävs och är eftersträvandsvärda idag? Vilken kunskap behövs för att man ska fungera bra i dagens samhälle och bli attraktiv på arbetsmarknaden? Att de inte känner till Kant eller Aristoteles kanske inte är så allvarligt ändå.
 
Dock ska eleverna självklart få med sig mängder med fakta om vår historia. Det är i mina ögon väldigt viktigt för att kunna förstå vår värld idag och för att kunna se mönster, förstå samhällsutvecklingen etcetera. Men jag tror mycket på att lyfta fram konkreta exempel ur händelser, tidsepoker och så vidare som går att koppla till den värld och det samhälle som vi lever i nu.

Samtidigt håller jag helt med om det här:

"Allvarligast är dock
att en allt större grupp studenter har en bristande förmåga att angripa en text. De har påtagliga problem att sålla bland information, och att värdera vad som är mer eller mindre relevant, vilken källa som är mer eller mindre trovärdig" (Studentflak fyllt av okunskap).
 
Läsförståelse anser jag är A och O och jag ser själv dagligen prov på hur svag den är hos många elever. Många elever förstår inte vad de läser eller saknar förmåga att läsa mellan raderna, att hitta ett svar som inte står ordagrant. Dessutom har många svårt att välja ut vettiga källor och bedöma trovärdigheten hos en källa.

Tänk vilket enormt överflöd av information som vi överöves med varje dag. Att då ha svårt för att sålla, värdera och hantera information sätter elever i problem inte bara i skolsituationer utan även i vardagen. Det samtidigt som problemet förstås kommer att bli ännu större ju äldre de blir. Så där har vi verkligen ett förbättringsområde som är akut och som det måste jobbas stenhårt med. Det finns inga genvägar, är du svag när det gäller läsförståelse finns det inget annat att göra än att träna, nöta och envetet jobba på. 
 
 

RSS 2.0