Fler rader om skolan

http://www.expressen.se/ledare/inget-att-fira-pa-studentflaken/
 
http://www.svt.se/opinion/ett-studentflak-fyllt-av-okunskap
 
Intressanta inlägg om skolan. Jag håller med om en hel del, jag oroas också över utvecklingen i skolan idag. Men samtidigt kan jag inte se det som ett problem att elever på högskolan inte känner till filosofer som Aristoteles eller Kant närmare. Det är givetvis nyttigt med allmänbildning och att känna till vår historia och betydelsefulla personer i den, men samtidigt måste man ju kunna titta på vad dagens samhälle kräver för kunskap. Vilka förmågor krävs och är eftersträvandsvärda idag? Vilken kunskap behövs för att man ska fungera bra i dagens samhälle och bli attraktiv på arbetsmarknaden? Att de inte känner till Kant eller Aristoteles kanske inte är så allvarligt ändå.
 
Dock ska eleverna självklart få med sig mängder med fakta om vår historia. Det är i mina ögon väldigt viktigt för att kunna förstå vår värld idag och för att kunna se mönster, förstå samhällsutvecklingen etcetera. Men jag tror mycket på att lyfta fram konkreta exempel ur händelser, tidsepoker och så vidare som går att koppla till den värld och det samhälle som vi lever i nu.

Samtidigt håller jag helt med om det här:

"Allvarligast är dock
att en allt större grupp studenter har en bristande förmåga att angripa en text. De har påtagliga problem att sålla bland information, och att värdera vad som är mer eller mindre relevant, vilken källa som är mer eller mindre trovärdig" (Studentflak fyllt av okunskap).
 
Läsförståelse anser jag är A och O och jag ser själv dagligen prov på hur svag den är hos många elever. Många elever förstår inte vad de läser eller saknar förmåga att läsa mellan raderna, att hitta ett svar som inte står ordagrant. Dessutom har många svårt att välja ut vettiga källor och bedöma trovärdigheten hos en källa.

Tänk vilket enormt överflöd av information som vi överöves med varje dag. Att då ha svårt för att sålla, värdera och hantera information sätter elever i problem inte bara i skolsituationer utan även i vardagen. Det samtidigt som problemet förstås kommer att bli ännu större ju äldre de blir. Så där har vi verkligen ett förbättringsområde som är akut och som det måste jobbas stenhårt med. Det finns inga genvägar, är du svag när det gäller läsförståelse finns det inget annat att göra än att träna, nöta och envetet jobba på. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0