Inse statusen i att vara allmänbildad

Nu ska jag gnälla igen! Mycket gnäll nu, trots att jag egentigen är riktigt nöjd med tillvaron. Njuter av tid med familjen, ser fram emot sommarlov och semester med Kroatienresa samt 30-årsfirande i Småland. Därefter väntar en härlig pappaledig höst. Så det finns väldigt mycket positivt att glädjas åt.
 
Dock ska det gnällas igen, som sagt. Och återigen är det skolan som står i fokus. Den här gången i form av ungdomars inställning till den idag. Nu ska jag absolut inte dra alla över en kam, tvärtom har faktiskt majoriteten av eleverna som jag har träffat haft bra attityd och inställning. Men jag stör mig på ett nytt fenomen, nämligen det här att det verkar ha blivit en trend att på sociala medier skylta med att man skiter i skolan och att man inte orkar bry sig för att sedan hyllas för det. Ser ofta inlägg, främst på Twitter, där skolungdomar skriver något i stil med "man bryr sig ju inte om skolan, orka" var på det delas mängder med gånger och får massa tillrop.

Vad har jag missat här? Har jag bara blivit gammal och bitter eller är det så att det faktiskt är lite märkligt det här? Är det eftersträvansvärt att vara lite lagom lat, slö och korkad idag? Eller vad är målet hos den enskilde individen om det är så rätt i tiden att öppet visa negativ attityd till skolan? Nej, allt i skolan är varken intressant eller roligt men slutprodukten av att vara där och bry sig om det som ska göras blir bra. Du blir allmänbildad, blir klart smartare än om om du struntar helt i skolan skaffar dig dessutom en vettig utbildning att stå på senare i livet. 
 
Som jag skrev på Twitter för några dagar sedan:
 
 

Så kom igen, inse att det är status att vara allmänbildad och smart. Inte tvärtom. Kämpa lite nu!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0