Tacksamhet och dags att stämpla ut

Jag ska inte kritisera skolan eller eleverna i den för mycket, det finns väldigt många ambitiösa, positiva och duktiga elever som gör varje arbetsdag meningsfull. Mycket är positivt och bra i dagens skola, samtidigt som mycket måste förbättras. Hursomhelst är det här en klok ledare i mina ögon:
 
http://www.expressen.se/ledare/karin-pihl-skolans-egon-ar-inget-att-hylla/
 
Det finns inget motsägelsefullt eller något motsatsförhållande mellan kreativt, lekfullt lärande och att skaffa sig en viktig och allmänbildande kunskapsgrund att stå på. Det är väl alldeles utmärkt om man kan skapa en rolig, kreativ lärandemiljö där eleverna lär sig om allt från stormaktstiden till multiplikationstabellen. Men det kreativa, lekfulla får inte ersätta själva kunskaperna. Det får inte bara bli fokus på att det ska vara roligt, kreativt och nyskapande. Hårt jobb, en bra attityd oavsett vilken typ av uppgift som man står inför och en förståelse för att kunskapen man skaffar sig faktiskt är nyttig är nycklar precis som att det är viktigt att jag som lärare förstås så långt det bara går lägger upp undervisningen på ett sätt som eleverna trivs med.
 
Det går dock inte att göra all undervisning kreativ, rolig och lättsam och ibland kan jag känna att debattörer (inte sällan utanför skolans värld) lägger för stort fokus på hur skolan ska göras rolig och då glömmer själva kunskapsbiten. Skolan ska i första hand utbilda, inte underhålla. Om de två sedan går hand i hand är det lysande men det får inte bli så att det sistnämnda sätts före utbildandet.
 
Dessutom måste man ju få lära sig att allt inte alltid är roligt. Det kan låta gnälligt och tråkigt, men så är det ju. Vi i skolan ska forma eleverna för ett liv utanför skolans väggar och då måste de också kunna bita ihop, jobba och slita även de gånger det inte är jätteroligt och känns jobbigt. Så funkar det i verkligheten där ute i samhället och då måste det även fungera i skolan.
 
. . . . . . . . . 
 
Det finns dagar då läraryrket är riktigt kämpigt och det finns stunder då jag drömmer mig bort till en journalistkarriär eller någon annan sysselsättning där jag får mer ut av min skrivarförmåga. Men på det stora hela ger läraryrket mig väldigt mycket. Dagligen får jag uppskattning för det jobb jag lägger ner i form av framsteg som eleverna gör, beröm som jag får, elever som visar att de litar på mig och så vidare. Men allra tydligast blir nog uppskattningen i samband med avslutningar:
 
 
 
Jag har mött många trevliga, roliga elever och verkligen utvecklats som lärare under den senaste terminen. Många stunder har varit positiva, en del lite tuffare men jag kan med gott samvete säga att jag rakt igenom har gjort mitt bästa och att det har varit en nyttig termin för egen del.
 
Nu återstår tre arbetsdagar för mig innan sommarlovet.
Ja, tre ynka arbetsdagar kvar på hela året då jag stämplar ut för lov och därefter går på pappaledighet.
Gott är det! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0