VM så här långt

Tippade grupperna och även hela slutspelet inför VM. Hittills ser det ganska ok ut, men samtidigt har man långt ifrån alla rätt. Att kroaterna ska åka redan i åttondelen som jag hade tippat vore en rejäl sensation sett till hur kroaterna har sett ut. De har imponerat mest av alla i VM så här långt och varit helt briljanta. Min tanke var ju att Argentina skulle vinna den gruppen och att Kroatien då skulle ställas mot Frankrike i åttondelen. Något som nu inte blir verklighet. Jag missbedömde, säkerligen likt många andra, Argentina och gjorde en allt för svag analys av deras lagbygge. Offensivt har de en fantastisk trupp men den är också väldigt felbalanserad.
 
 

Kroatien har som sagt imponerat mest på mig. Colombia såg riktigt bra ut igår mot Polen efter en inledande förlust och de kan bli farliga framöver. Även Uruguay kan ställa till bekymmer för många lag i slutspelet med världens kanske bäste mittback i Godin och en livsfarlig forwardsduo i Suarez/Cavani.

Annars kommer nog Tyskland och Brasilien igång på allvar när det bränner till nu. De två kommer slåss om VM-titeln med Kroatien som outsider. Det är tipset just nu. 

Om mitt tips har varit godkänt hittills har min VM-drömelva varit en rejäl besvikelse:

 
 
. . . . . . . . . . .
 
Andreas Granqvist blev hyllad efter premiären och visst stod han för en klart godkänd insats, även om det var utan att direkt glänsa rejält. Efter handlade diskussionerna mycket om huruvida hyllningarna var rättmätiga. Tyvärr blev det som så många gånger allt för svart eller vitt. Jag tycker också att det överdrevs en hel del i hyllningarna, insatsen var bra men mot ett relativt mediokert motstånd samtidigt som Granqvist inte var varken bättre eller sämre än förväntat egentligen, men blir samtidigt trött på att inofficiella VM i att håna, såga och raljera gällande Granen tycks pågå - inte minst i våra egna MFF-kretsar på sociala medier. Han är inte världens bästa mittback men inte heller en snedsparkande sopa på något sätt.
 
Tycker han gör det bra i landslaget. Står för över lag bra insatser, är en bra ledare och en spelare som övriga i truppen respekterar vilket är nog så viktigt om du ska ha en ledande roll. Han sköter sitt uppdrag som lagkapten på ett bra sätt, varken mer eller mindre. Som MFF:are har jag stor respekt för honom i rollen som lagkapten för Blågult och som fotbollsspelare, hans HIF-bakgrund till trots.
 
 
. . . . . . . . . . .
 
 
Vidrigt förstås med personangreppen, hoten och rasismen mot Jimmy Durmaz efter hans tyvärr usla och matchavgörande inhopp senast. Hans insats var dålig och det är klart att elitidrottare ska kunna få kritik för undermåliga prestationer, men att ge sig på personen i fråga och dessutom komma med rasistiska påhopp är givetvis helt åt helvete.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0