Fler smått infekterade hockeydiskussioner

Att HV71 vann SM-guld i hockey var riktigt gott. Dels finns det en gammal förkärlek för HV hos mig, även om jag inte alls bryr mig särskilt mycket om vilka som vinner i hockey numera. Men då grät jag faktiskt, en gång i slutet av 90-talet, när HV åkte ut mot Djurgården i slutspelet och jag ägde en HV-mössa som jag var mäkta stolt över. Dels är det skönt att alla de medgångssupportrar till Brynäs som vaknade i mitt Facebookflöde tystnade i samma sekund som HV avgjorde finalen förra lördagen.

. . . . . . . .

Det som debatterades från min sida efter lördagens avgörande final - och som väckte ganska många känslor - var den här artikeln och dess citat från Brynäs lagkapten Jacob Blomqvist:

http://www.expressen.se/sport/hockey/shl/jacob-blomqvist-jag-tycker-det-ar-fjantigt/

Så här skrev jag på Facebook i samband med att artikeln hade kommit ut:
"Vänta här nu, står en lagkapten och legitimerar att en motståndare hånas för sin ADHD och Asperger? På allvar? Ja, det verkar ju inte bättre. Helt bedrövligt uttalande.


Nog för att trashtalk och psykningar för att få motståndarna ut balans absolut hör till när det är täta, tuffa slutspelsmatcher. Men det är väl en jävla skillnad på "hård jargong", som Blomqvist tar upp i intervjun, och Aspergerhån? Oavsett vad som sagts och inte sagts på isen är det obegripligt att en lagkapten uttalar sig så.


Det går dessutom knappast hand i hand med Brynäs kampanj "En bra start" som klubben gärna lyfter fram och som bland annat går ut på att spelare och föreningsrepresentanter är ute i skolorna och pratar om hur man är en bra kompis och förebild. En bra kampanj i mina ögon ska tilläggas, men då kunde man ju önska att klubbens lagkapten vore lite smartare i sina uttalanden än så här..."


Reaktionerna blev många. En del höll med mig helt. Andra kom med en rad argument i något slags försvar, bland annat att tidningarna alltid vinklar och att man som läsare inte fått hela sammanhanget. Jag är inte dummare än att jag förstår att medierna jagar läsare, besökare och klick - men det ändrar inte min grundinställning och åsikt i det här fallet ett enda dugg. Något som jag också tydligt förklarade som svar på de kommentarer som ifrågasatte/kritiserade mitt inlägg:


"Jag köper inte resonemanget alls kring försvarandet av Blomqvist, oavsett vem som kommer med det. Har väl varit ganska tydlig med vad jag tycker så har inte mycket mer att skriva egentligen. Är inte dummare än att jag förstår att tidningarna vill ha klick och läsare, men det ändrar inte vad Blomqvist sa och inte heller min uppfattning om att en lagkapten oavsett situation måste kunna hantera det bättre och uttala sig klokare. Annars ska han inte uttala sig alls.


Bra dock att Brynäs offentligt tar avstånd från vad som sagts på isen och ska utreda det internt."


Skönt att skriva av sig tycker jag, då jag verkligen ville få ut mina åsikter i den här frågan. Helt utan att bry mig om vad andra tyckte och tänkte egentligen, jag var på det klara med min ståndpunkt, men jag tycker ändå någonstans att det blev en bra diskussion och att jag fick fram det jag ville.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0