Tycker till igen

Återigen, man vinner inte med 1-3. Att en journalist dessutom skriver det stör besserwissern i mig ännu mer. Avgå!

Ditt lag vinner med 3-1. 1-3 förlorar man med. Punkt slut.
 
 

. . . . . . . . 
 
 
http://www.aftonbladet.se/a/xqbmV
 
Jag läste den här debattartikeln i helgen och började fundera. Å ena sidan finns det en rad saker gällande hur illa killar och män beter sig som är självklara, men å andra sidan kunde jag inte komma ifrån att jag kände mig kritisk till skribentens agerande. Varför ska jag försöka reda ut här.
 
För det första: ja, det är för jävligt och vidrigt att det är så, att kvinnors kroppar ses som objekt. Jag har oerhört svårt för grabbig jargong och machoattityd. Det stör mig enormt. Jag klarar inte av den grabbiga, eller gubbiga om man hellre vill, attityd som kan råda i många mijöer och sammanhang bland killar (fotbollsomklädningsrum exempelvis). Och då förstår jag förstås att det är extremt mycket värre att vara tjej och utsättas för den. Det är vidrigt, det är illa och det är inte okej någonstans att se och behandla kvinnor som objekt. 

Med det sagt ställer jag mig ändå frågande till den upplevelse tjejen beskriver i debattartikeln. Att killarna hon beskriver inte hade särskilt bra kvinnosyn och att deras syfte med agerandet under utekvällarna var tydligt går det knappast att undgå att förstå, så långt är jag med. Men jag tycker inte det låter som att hon och hennes kompisgäng verkade vara särskilt intresserade av att bryta den struktur och den norm som verkade råda där (och som förstås, tyvärr, råder på många andra platser och i andra sammanhang). 

Hon beskriver hur hon och hennes kompisar fick gå in gratis och fick VIP-platser på klubben där de festade bara för att placeras vid ett bord väl synligt, för att locka dit fler besökare. Hon berättar också att de bjöds på gratisdrinkar kväll efter kväll av killar som såg en egen vinning i bjudningarna och vad det låter på henne tog de emot de där drinkarna gång på gång. Det låter märkligt, att känna sig utnyttjad och uppleva att killarna man umgås med har dålig kvinnosyn men ändå fortsätta på samma spår varje utekväll under semesterveckan.
 
Vem tvingar tjejerna i det här fallet att ta emot VIP-platserna på klubben om de nu känner att de lockas dit för att synas och objektifieras, låta sig bjudas på mängder av alkohol och låta män som de vet är ute efter mer ge dem saker? 
 
Självklart ska tjejer kunna gå på krogen och festa utan att bli antastade men du kan inte både ta emot VIP-erbjudande, gratis inträde och låta okända män bjuda dig på alkohol natten igenom och sedan kritisera att det är så det fungerar. Då måste du väl kunna avstå allt det där själv annars blir det väldigt mycket dubbelmoral.
 
Tar du emot VIP-biljetter, sätter dig på VIP-platser och går med på att sitta där och synas för klubbens PR, tar emot gratisdrinkar och så vidare stöder du ju ett system du säger dig vara väldigt kritisk till. Du blir en del av det, ser till att det rullar. Det är knappast under tvång, du är fri att tacka nej och avvisa. Säger du nej till gratisdrinkar, VIP och inviter går förvisso grabbarna vidare till nästa tjejgäng, men då har i alla fall inte du genom ditt val spätt på och förstärkt den kvinnoförnedrande, objektifierande struktur som råder.

Väljer du däremot att bli en del av det hela genom att tacka ja till de där drinkarna, tillåta den där armen runt ryggen så länge alkoholen flödar fritt och sätter dig på de där VIP-platserna som du själv egentligen känner finns till bara för att klubben vill visa upp snygga tjejer är du i allra högsta grad delaktig till att det fortsätter rulla på i samma hjulspår resten av sommaren, nästa sommar, nästa igen och så vidare. Det gör inte killarnas inställning, attityd och handlingar ett dugg bättre. Men det är ärligt talat inte läge att kritisera företeelsen om man själv är så aktivt bidragande till att detta sker.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0