Nytt jobb och hög korpklass

Det här året har dragit igång med full fart och det har faktiskt varit en hel del nytt för min del. Inte minst nytt jobb. Som alla (ni är nog inte så många) bloggläsare vet trivdes jag oerhört bra på Prolympia och saknar redan nu människorna där, men samtidigt så har starten på Strömsbro skola varit lovande. Jag trivs med kollegorna och har två fina klasser med lugna, trevliga elever. När jag nu var tvungen att lämna Prolympia kunde det förmodligen inte ha blivit så mycket bättre på ett nytt ställe än vad det har blivit nu.
 
Svenska/SO med två årskurs 6-klasser passar mig perfekt och att jag dessutom numera jNyttobbar bara några minuters promenad från vårt hus är förstås ytterligare en fördel.
 
 
 
 
 . . . . . . . . . . .
 
Fotbollsmässigt ligger jag väldigt lågt just nu när det gäller min egen aktiva karriär. Det här är tredje försäsongen i rad som jag inte spelar för någon klubb. Lite tomt är det, det är klart man saknar fotbollen en del, men just nu gör jag ändå det bästa av den fritid som finns. Det har inte varit läge att spela aktivt i en klubb de senaste åren utan undertecknad nöjer sig för närvarande med en del korpspelande. Eller tränande just nu, det återstår att se om det blir något lag för Solsidans del 2016 faktiskt. Dock är det inget fel på träningspassen vi kör på måndagarna just nu. Det är synd att klaga på tempot som dras upp under inomhusfotbollen när ex-allsvenska spelare som Anders Wikström och Andreas Dahlén är med tillsammans med en rad gamla division 2-spelare. Så träning får en gammal halvt avdankad gärdsgårdslirare som jag i alla fall. Och snudd på löjligt kul är det också.
 
 . . . . . . . . . . .
 
Det blev ganska föga överraskande heta diskussioner kring Melodifestivalen senaste helgen efter den något omskrivna nationalsången och framförandet av svenska folksånger på hebreiska och arabiska. Jag tänker inte ge mig in i någon lång diskussion kring det, utan bara konstatera att det borde vara en självklarhet att vi ska kunna sjunga nationalsången i originaltappning, lyfta fram vår svenska historia och kultur SAMTIDIGT som vi har en bra integrationspolitik och ett bra mottagande av människor som kommer hit nu.

Det borde också vara enklare för en person från ett annat land, en annan kultur, att integreras i ett samhälle som har en tydlig identitet och kultur. Att man nu i stället delvis har gett bort kontrollen över svenska symboler som den blågula flaggan och nationalsången till mörka högerextrema krafter kan dock göra så att den där identiteten blir otydlig och luddig. Något som kan försvåra för nyanlända som vill komma in i det svenska samhället.

Avslutningsvis håller jag med Alice Teodorescu:
http://www.gp.se/nyheter/ledare/ledarkronika/1.3008915-alice-teodorescu-vart-sjalvforakt-forsvarar-andras-integration
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0