Ensidig medierapportering leder till svaga fotbollskunskaper

Många gånger om har jag irriterat mig på folk som tror sig kunna mycket om fotboll men i själva verket inte kan mycket alls om själva spelet och hur det fungerar/är uppbyggt rent taktiskt. Ett I-landsproblem kan tyckas och absolut, det är väl ingen mening med att hänga upp sig på det. Men ändå, jag som analytiskt lagd taktiknörd har ändå svårt för det.


Extra tydligt blev det för drygt en vecka sedan när jag satt och följde Sydsvenskans liverapportering från MFF:s träningsmatch mot Ålborg. MFF gjorde en dålig insats och givetvis dök en rad troll upp i kommentarsfältet. Många uppenbarligen utan minsta koll på fotboll. MFF.are, mycket möjligt i alla fall, säkert fotbollsintresserade men ändå utan kunskap om själva spelet. Det är många som följer fotboll och som är intresserade av sporten samtidigt som de saknar förståelse och kunnande om hur den fungerar skulle jag vilja påstå. Här hade vi garanterat en rad sådan människor. Folk spydde galla, sågade allt och alla, 


Senare samma dag, som Ålborg-MFF, tittade jag en stund på Champions League. Bayern München spelade och de har de senaste åren varit extremt intressanta att se ur en taktisk aspekt. Ständiga systemskiften, positionsförändringar, mångasidiga spelare - deras spel har innehållit allt och lite till. Matchen mot Juventus den här kvällen var inget undantag men trots det bemödade sig inte några svenska medier att nämna något om Bayerns taktiska drag utan, utan höll sig till det vanliga och rätt så platta refererandet. 

När jag funderade lite kring varför svenska fotbollsjournalister sällan nämner något om taktik, spelsätt och liknande slog det mig att bristen på fotbollskunnande kan nog kopplas till avsaknaden av sådant innehåll i mediernas rapporterande. Nästan alltid skrivs sånt i stil med "Ronaldo gjorde sitt 373:e mål och tillägnade det sin nya kärlek, den omskrivna modellen blablabla" och "de gjorde 1-0 i 33:e och sen blev det 1-1 och det stod sig matchen ut". Det är aldrig något om taktiska detaljer, inte ens någon mening. Ska man, om man är taktikintresserad som jag exempelvis, läsa något om taktik får man följa typ Kalle Karlssons blogg eller utländska skribenter.

Min teori är att just bristen på artiklar om själva taktiken och om hur spelet egentligen funkar gör att många som är fotbollsintresserade och åtminstone säger sig vara supportrar helt enkelt inte förstår fotbollens grunder. Många läser säkerligen bara de vanliga egentligen meningslösa artiklarna om vilka som vann, gjorde mål osv och bygger hela sin fotbollskunskap på dessa. Sen förlorar MFF till exempel med 3-0 mot något lag, medierna skriver att de var dåliga och att försvarsspelet var svajigt och vips så har x antal så kallade fotbollsintresserade/fotbollssupportrar byggt såna åsikter kring artikeln: MFF:s försvar suger, alla är dåliga, backlinjen håller aldrig i allsvenskan osv osv. Många verkar tro sig kunna väldigt mycket om fotboll bara baserat på vad de läser i dagspressens mainstreamartiklar. Något som gör att nivån på diskussionerna blir snudd på bottenlös stundtals. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0