Kroatien levererade rakt igenom

Kroatien, två veckor, sol och bad, vackra solnedgångar, berg, havet, semester.
Ja, vi hade verkligen en skön resa till Balkan och kroatiska Mlini precis söder om Dubrovnik nere i södra delarna av landet. 
 
Det var snudd på perfekt. Kroatien har legat högt upp på vår lista över tänkbara resmål, särskilt inom Europa, de senaste åren och jag ångrar verkligen inte att vi nu har varit där. Tvärtom! Rekommenderar det starkt. 



På väg med flygbussen. 

 
Mlini var litet och vackert. Jag föll rejält för miljön och själva omgivningen där. Med de mäktiga bergen i ryggen, bukten med strandpromenaden och det klarblå vattnet, havsutsikten med horisonten långt där borta, de slingrande vägarna längs med bergsluttningarna - det var en oerhört inbjudande vy minst sagt. 

 
 
 
 
 
 
Bosnien låg på andra sidan berget som vi hade bakom oss och Montenegro var bara en kortare bussresa bort. Karin och Theo tog en dagsutflykt dit men jag och Alva fick hålla oss i Mlini då den sammanlagda tiden i buss skulle bli runt fem timmar, inte riktigt optimalt för en ettåring. De övriga två i familjen fick dock en fin dag i vackra Kotor plus en hel del intressant historiska fakta på köpet.

Karin och Theo i Montenegro. 


Det blev förstås mycket bad i värmen, främst i poolen men även i havet med dess klara vatten. Värmen var påtaglig, kan man lugnt säga. Men barnen fixade den riktigt bra och verkade nöjda över lag. Andra veckan var dock riktigt varm, med flera dagar då temperaturen garanterat steg över 30 grader. Men närheten till pool, hav och även skugga eller svalka på rummet gjorde det hanterligt ändå. Även om jag svor rejält inombords några gånger när svetten rann. Jag svettas ju så mycket och innan jag kom på att funktionströjan som fanns nerpackad var perfekt att knalla runt i hann jag tycka synd om mig själv ett antal gånger med nedsvettade, dyngsura tröjor :)





 


Vi badade, solade, lekte på de olika lekplatserna längs med strandpromenaden, skaffade oss ett par stamställen när det gällde restauranger och hade det gott. Barnen älskade att bada i poolerna vilket förenklade det för oss. Nöjda barn, bad och svalka kombinerat med byggande av en klart godkänd solbränna gjorde dagarna klart överkomliga, till och med riktigt sköna... :)

Det fanns mycket av värde att se i Kroatien. Karin och jag var överens om att vi gärna skulle åka dit för att uppleva och lära oss mer någon gång också. Det finns ju mycket historia av värde och det vore kul att både se och lära sig mycket om landet. Nu blev det som sagt en tur till Montenegro för Karin och Theo. Tillsammans åkte vi också på ett par dagsutflykter.
 
Vi var i Cavtat, en liten by eller snarare ett samhälle söder om Mlini. Riktigt vackert och mysigt var det. Samma fina miljö, eller ännu finare, som i Mlini där vi bodde med bergen runt omkring, havsbukten, utsikten. Underbart! 
 

Lunch i hamnen i Cavtat.  




Dubrovnik,
 som ni ser bilder på här under, besökte vi också under en dag och det var en av de vackraste städerna jag har varit i. Nu såg vi "bara" de äldsta delarna och fick ingen koll på hur det såg ut i övrigt, men gamla stan var väldigt fin med sin stora mur, sina gamla byggnader (många förstördes under belägringen 1991/1992 men har återskapats och reparerats) och hamnen där vi också passade på att åka på en kortare båttur. 




 
 

Jag slogs många gånger över hur fint det var på många olika platser och på hur mäktig och vacker inramningen med berg och hav var. Även arkitekturen var fin på flertalet ställen som vi besökte. Sevärt, med andra ord.
 
 
Maten då, ska jag inte nämna den? Klart jag ska! Ni som känner mig vet att jag alltid blir glad av god mat och alltid ser fram emot att få äta sådan. Nu slog Kroatien oss inte direkt med häpnad när det gällde mat, men medelhavsrisotton var en höjdare och pizzorna riktigt fräscha. I övrigt var vi nöjda men inte exalterade, för att sammanfatta och recensera :)
 


 
Jag passade på att se Kroatien-Portugal, EM-åttondelsfinalen, på en lokal bar i närheten av vårt hotell. Många turister där förstås men också många inhemska kroater. Riktigt kul, de hade minst sagt hög ljudnivå när Kroatien kvitterade till 1-1 mot Spanien i matchen före (det hördes från vår balkong där vi satt då) men tyvärr fick jag nöja mig med en riktigt bra, förväntansfull och nervös stämning den här gången då det aldrig blev något kroatiskt måljubel. Kul ändå dock.
 

Allt som allt kammar Kroatien hem höga betyg om jag ska betygsätta landet som resmål. Fin miljö, fräscht över lag, trevligt bemötande, sol, värme, grymt härligt hav - ja, det ska verkligen inte klagas från min sida. Tvärtom var det här en riktigt lyckad resa som jag är väldigt glad över att vi gjorde. Det funkade jättebra att resa med två barn - även om jag höll på att bryta ihop under lunchen en av de första dagarna med svetten forsande, hungriga små ungar, en sked fylld med barnmat som landade i mitt knä och som lök på laxen en panna (min egen) som dundrade rakt in i flaskhalsen på den nyss beställda flaskan med vatten i stressen och ivern att plocka upp den där skeden från marken... - och vi fick allihop två väldigt värdefulla och roliga veckor tillsammans. 
 
 
 
 
 
 
 
Nu siktar vi nog på en ännu längre resa nästa gång det blir dags, stärkta av vetskapen att det har fungerat bra att resa hela familjen, men njuter av semesterminnena från den här sommarens höjdpunkt ett rejält tag till. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0