Slå hål på myten

"Betygen avgörs helt av nationella proven".
 
Känns citatet igen? Om du jobbar inom grundskolan eller för den delen har barn i den åldern känner du säkert igen det. Jag tänkte på det häromdagen, i samband med att jag var på bedömningskonferens för de nationella proven i svenska i årskurs 6 som vi precis har haft. Det där så ofta återkommandet citatet, kommentaren, som inte sällan hörs eller går att läsa på diverse sociala medier. Många elever slänger sig med den i samband med proven och verkar på fullt allvar tro att det är så.
 
Misslyckas du på nationella provet är det kört. Det är en sanning. Eller?
 
Nej, snälla, låt oss slå hål på den tröttsamma myten en gång för alla. Jag är less på att höra rena lögner om att nationella proven avgör precis allt när det gäller betyg i svenska, matte och engelska. För det är givetvis inte så, det förstår alla (även de elever som hävdar det) bara man tar och funderar en sekund extra eller två.
 
Nationella proven är viktiga, men det är allt annat du gör som bedöms också. Och det som inte bedöms för den delen, det handlar ju om att du ska lära dig saker och utvecklas vilket i sin tur sedan ska leda till att du kan prestera bra på prov och andra examinerande uppgifter.
 
Vitsen med de här proven är ju att de ska fungera som en bra måttstock, det blir en bra och tydlig avstämning för att se hur eleverna ligger till och det ger mig som lärare ett nyttigt stöd i min bedömning. Sedan är det klart att resultaten i sig spelar roll men att de skulle avgöra ett helt betyg är bara nonsens. 
 
Det går ganska snabbt att inse det om man bara orkar fundera lite. Exempelvis inser du då att argumentet "man kan ju råka ha en dålig dag och då förstör det ens betyg" inte håller för fem öre: 

- Okej, visst kan du möjligtvis råka ha en riktigt usel dag då du får hjärnsläpp och presterar klart under din nivå. Men om det nu skulle bli så och du ändå verkligen besitter nog hög förmåga för att kunna nå ett högre betyg än vad du lyckas med när du har en "dålig dag" så reparerar du det. Ett nationellt prov består ju av flera delar som alla väger tungt och tillsammans utgör ditt slutliga betyg på NP. Du kan misslyckas på en del och ändå nå ett tämligen högt betyg totalt. Är du tillräckligt duktig så lyckas du med det, helt enkelt.
 
- Skulle till exempel en elev misslyckas rejält på läsförståelsedelen i svenska hos mig så kan det förstås sänka det sammanlagda NP-betyget. Men om eleven faktiskt bara har haft oturen att ha en mindre bra dag och egentligen har en nivå som ligger högre än provresultatets har denne garanterat också visat det för mig på liknande uppgifter tidigare, eller kommer att visa det senare under terminen. Så för slutbetyget kommer det där tillfälliga hjärnsläppet på nationella provet inte spela någon roll. 
 
- Men om jag råkar ha två misslyckade dagar då? Eller fler. Då påverkars ju flera NP-delar och betyget blir alldeles för dåligt jämfört med min normala nivå. Eller? Jo, men då kan du inte skylla på "dåliga dagar" längre. För har du en stabil grundnivå (som du givetvis skaffar dig genom att plugga och lägga ner tid på skolarbetet) så råkar du inte ut för sådana dagar stup i ett, utan då lyckas du prestera allt som oftast när du behöver det såväl under terminens gång som på provdagarna och då blir också betygen därefter. 
 
- Det är dessutom solklart att eleverna idag ges många möjligheter att visa vad de kan och på så sätt vad de förtjänar för betyg både före och efter de nationella proven.
 
Så snälla, slå hål på myten om att de nationella proven avgör betygen rakt av för det är inte i närheten av sanningen. Tvärtom används det argumentet bara av elever som vill skylla svaga betyg på andra än sig själva. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0