Olika tankar om betyg och mobiler

http://www.svd.se/det-ar-inte-fel-pa-nya-betygssystemet
 
Har haft den här länken sparad ett bra tag och tänkt publicera den här flera gånger om. Jag tycker artikeln är läsvärd och håller helt med om det som  Oavsett vad man tycker om betyg och det debattören skriver. Oavsett vad man tycker om det tämligen nya betygsystemet som vi använder idag är det inte själva systemet som är avgörande eller som det är fel på, utan i så fall hur man jobbar med det och vilken kunskap lärarna besitter när det gäller hur det ska användas och tolkas. Att kliva in och återigen ändra något som har med betygen att göra skulle bara strula till det och skapa oreda på nytt.
 
Läste nyss den här insändaren (länken under) på samma tema och många av kommentarerna till den. Visst finns det exempel där elever verkar ha blivit sänkta på grund av ett dåligt provresultat eller liknande, men jag tror de fallen är väldigt få. En lärare sätter givetvis normalt sett inte betyg utifrån ett enskilt prov och dessutom testar ju proven många olika förmågor, även om de är inom samma ämne, och omfattar olika betygskriterier. Du kanske exempelvis är sämre på vissa områden inom matte och inte bara gör ett dåligt prov utan även har svårt i det vardagliga arbetet inom ett område, för att sedan få högt betyg på ett prov som testar andra förmågor inom andra matteområden. Då blir det ju ganska naturligt att du kan ha exempelvis C på flera prov och E på något, resultat som förstås sedan måste sammanvävas och resultera i ett slutligt betyg. Men att du genom ett enda E tidigt på terminen skulle ha sumpat alla chanser till högre än ett D, som insändarskribenten menar, är helt fel. Skriver eleven i fråga ett antal prov eller gör andra examinerande uppgifter med betyg som A, B eller för den delen också C under resten av terminen är det klart att betyget kan bli högre än D i slutändan.

 
http://vlt.se/asikt/insandare/1.3528143-en-dalig-dag-i-skolan-sedan-ar-betyget-kort 

Du som elev måste ju förstå att olika förmågor testas på olika prov och att en del av dem kan väga tyngre än andra. Ett prov kan pröva tre olika betygskriterier medan ett annat testar eleven på klart fler, exempelvis. Man kan inte stirra sig blind på enbart betyget utan måste ha förståelse för vad som testas för att kunna se helheten. 
 
Sedan är det så att det aldrig någonsin kommer att finnas ett betygsystem som alla är nöjda med. Det är bara att titta på kommentarerna till den ovan länkade insändaren. En del lärare spyr galla över systemet tillsammans med en rad elever, samtidigt som en hel del menar att det inte alls är fel på det utan att det snarare är förståelsen för det som saknas hos kritikerna. Jag kan inte säga att det nuvarande betygsystemet är klockrent men var det förra så mycket bättre? Var det rättvist att en elev som var precis under MVG - och då fick VG - fick samma betyg som den som precis, precis nådde upp till VG-gränsen? Det går ju också att diskutera i all evighet.

Att ändra systemet i sig tror jag inte på i nuläget. Att sedan betygskriterierna från Skolverket - som vi lärare ska tolka - i sig kan vara krångliga och otydliga är en annan femma, men det handlar ju inte om själva betygsystemet. 


. . . . . . . .
 

En annan debatt som kommer upp lite nu och då angående skolan handlar om mobilförbudets vara eller icke vara. Ska eleverna få ha telefon i skolan eller inte? Vissa skolor har totalförbud mot användande av telefoner under skoldagen, en del har det under lektionstid då telefonerna samlas in före lektionsstart och en del låter eleverna ha med mobilen in även på lektioner. Jag är inte på rak arm för ett totalförbud, för mig kan eleverna få ha mobiler på rasterna då det inte påverkar själva undervisningen. Å andra sidan skulle ett förbud mot att använda sin mobil på skoltid säkerligen minska diverse problem med appar och sociala medier samtidigt som ingen skulle behöva känna sig utanför för att man inte har råd att ha en smartphone. När det gäller lektionstid är jag hursomhelst helt för att eleverna inte ska få ha med sig telefonerna. Egen erfarenhet säger att det blir mycket tjat om att telefonerna ska tas undan och att eleverna förlorar arbetstid till följd av det.
 
Där jag jobbar nu, på Strömsbro skola, finns det en policy som säger att eleverna inte ska ha telefonerna uppe under skoldagen utan att de ska ligga i jackor, väskor eller liknande. Det funkar klockrent, det är aldrig något gnäll och det gör också att jag som lärare slipper lägga tid på att få elever att lägga ner telefonerna när det väl är dags för lektion.
 
Normalt sett är jag inte en förbudsmänniska direkt, det är långt ifrån alla gånger man vinner på förbud tror jag. Men när det gäller mobiltelefoner som ska hållas utanför klassrummet är jag helt för det. Vad finns att förlora på en sådan regel? Ingenting, som jag ser det.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0