Valuta för licenspengarna, PISA och kvalitetstid

Glädjande PISA-resultat för oss i Sverige den här gången. Klart bättre än senast och det är givetvis positivt. Samtidigt är det här kloka tankar: http://www.svt.se/opinion/article11410478.svt
 
Det går långt ifrån att slå sig till tro varken för oss inom skolan eller för politikerna som ytterst bär ansvaret. Resultatutvecklingen är bra men det finns många utmaningar kvar att reda ut. Likvärdigheten har dessutom försämrats, glappet mellan skolorna ökar. Så mycket arbete återstår innan den svenska skolan är på helt rätt väg igen, men hoppet lever. 

Samtidigt är det en tuff utmaning när det gäller att skapa en mer likvärdig skola. Som det ser socioekomomiskt i samhället just nu är det en svår nöt att knäcka, men desto viktigare.
 
. . . . . . . . .
 
 
Många gånger har jag svurit över SVT:s svaga utbud på senare år. Men man får verkligen ge dem att de har lyckats med serier på sistone. Först Springfloden som var riktigt bra och nu Midnattssol som i mina ögon är grymt sevärd. Bra historia, spännande handling och inte minst fantastiska miljöbilder och imponerande foto. Verkligen värd att se! 

Sällan har jag gått och funderat så mycket efter att ha sett avsnitt som när det gäller Midnattssol. Jag kan komma på mig själv med att gå och analysera, tänka tillbaka och fundera över vad som kommer hända framöver. Måste vara ett tecken på att den är riktigt bra. 

. . . . . . . . .
 

Så bra den här pappaledighetshösten har varit. Jag är verkligen oerhört tacksam över att få så mycket tid med våra barn. Helt ovärderligt. Samtidigt har tiden gått nästan för fort. Det närmar sig 2017 och därmed jobbstart igen med stormsteg. Får passa på att njuta sista veckorna innehållandes bland annat julfirande med familjen och några fina dagar nere i Småland.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
. . . . . . . . .
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0