Ligavinnare 2017

De stora ligorna är igång igen och givetvis är det av stort intresse. Visserligen är allsvenskan den överlägset mest intressanta ligan i mina ögon, men självklart följer jag även fotbollen i stort runt om i Europa. Här slänger jag in mina ligavinnartips så här ett par omgångar in i de stora ligorna. 
 
Frankrike: PSG. Givet val, även utan en viss Zlatan Ibrahimovic. De tappar absolut kraft i Zlatans övergång till Man United men laget är ändå klart bäst i Frankrike. Blir en enkel ligatitel igen. Inte så mycket mer att orda om faktiskt då konkurrenterna är för svaga i jämförelse.

 
England: Manchester United. Jag backar här, twittrade nämligen ut ett outsidertips i form av Arsenal inför premiären. Håller dock med min gamle kollega och väldigt väl insatte fotbollsvän Tomas Nygren i hans resonemang om att deras chans var förra säsongen. Då var Premier League ärligt talat, utan att förta Leicester något av deras prestation, sämre i toppen än på länge. Annat tror jag det blir i år. Nya (och nygamla) topptränare i form av Mourinho, Conte och Guardiola sätter färg på den tippade toppstriden. Guardiolas City blir mest intressant att följa rent taktiskt, i viss mån även Contes Chelsea. Men Mourinhos United med Zlatan längst fram vinner. Deras defensiv är visserligen ett stort frågetecken på förhand men är det någon som ska styra upp den så är det Mourinho. 
 

Italien: JuventusJuventus vinner igen, det blir inget snack. De är överlägset mest stabila och samtidigt ser jag ingen konkurrent som är tillräckligt vass. Det finns många intressanta lag där bakom - Roma, Napoli, eventuellt Inter, Fiorentina, mitt gamla Milan som dock lär sladda en del även denna säsong tyvärr - men ingen riktig utmanare. Napoli och Roma kommer vara närmast Juve, men ändå långt ifrån nog nära för att kunna hota. 
 
 
Tyskland: Bayern MünchenÄnnu en lågoddsare. Men så är det också svårt att tippa emot de tyska mästarna. Mindre spännande ur ett taktiskt perspektiv för mig som taktiknörd sedan Guardiola har lämnat, men de kommer vara stabila med en av mina favorittränare Carlo Ancelotti. Det blir mer ett lag där man verkligen vet var man får. Kanske inte samma extremt höga högstanivå men en stabilitet som kommer kunna gynna Bayern på sikt. Ligaseger blir det men de kommer utmanas hårt av ett hyperintressant Dortmund som trots sedvanliga, tunga spelartapp mönstrar en spännande trupp och ser riktigt vassa ut redan. 
 
 
Spanien: Atletico de Madrid. Jag hoppas verkligen att Diego Simeone och hans alltid extremt hårt arbetande lag tar titeln i vår. Förtjänade den ifjol och jag unnar såväl Simeone som hans spelare den nu. Det blir förstås tufft att matcha Barcelona och Real Madrid, men över en lång säsong och 38 omgångar kan det stabila lagbygget som Simeone förfogar över mycket väl nå hela vägen. Hoppas! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0