Igång igen

Så var nyår över, 2015 igång för fullt och det är hög tid att blogga lite igen. Sedan nyårsbloggandet har inte bara ett nytt år inletts utan även min fantastiska pappaledighet tagit slut och ett nytt jobb blivit ett faktum för min del. Det samtidigt som Karin, oerhört välförtjänt, har fått lite tid hemma med Theo igen. Just nu är det jag som jobbar och Karin som är föräldraledig innan vi båda kommer att jobba från mitten av februari. 
 
Min nya arbetsgivare nu är Prolympia, en F-9-skola här i stan ett stenkast från min gamla studentetta i Sätra. Jag är svenska/SO-lärare för två niondeklasser och en åtta samtidigt som jag har mentorsansvar för en nia. Jobbstarten har känts helt klockren faktiskt. Jag hade från början ganska höga förväntingar, jag har fått goda vitsord om Prolympia och skolan har såvitt jag vet ett bra rykte, men trots det var jag ändå nervös när jag klev in här för att träffa eleverna för första gången. Som tur var blev det första mötet positivt och den känslan har sedan bara stärkts. 
 
Det är kul att ha lite äldre elever igen, även om jag trivdes i Kungsgården också. Eleverna har en lagom kaxig attityd, mycket glimt i ögat och jag kan slänga lite käft med dem samtidigt som de tål en tillsägelse. Dessutom går det ju att ställa skapligt höga krav på 15-16-åringar. Så jag tror att det här kommer att passa mig. Spelar in gör också att skolan från år sju och uppåt har idrottsprofil och eleverna, samt även många av lärarna, är starkt idrottsintresserade. Det om något passar förstås mig. 
 
Utanför jobbet rullar familjelivet på. Att jag åtminstone hittills känner mig klart mer avslappnad jobbmässigt jämfört med förra tjänsten gör att jag också kan vara en klart bättre man och pappa där hemma. Något som känns så oerhört bra och är så viktigt. Jag vill kunna ge tillbaka en massa till Karin som alltid gör det så grymt bra med Theo och jag vill förstås också kunna vara med vår lilla son. Jag vill inte bara vara där för dem fysiskt utan även mentalt, något som inte alltid var fallet när tankarna fullständigt virvlade runt kring jobb, jobb och åter jobb före pappaledigheten. Därför känns det så oerhört mycket skönare och roligare nu, både med jobb och med privatliv. 
 
Allt detta ger mig en fin start på den här lördagen:
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0