#osundexponering

 
 
Jag såg att Penny Schulman blev utsedd till årets Instagram-personlighet. Lite gulligt, tänker säkert rätt många. Och visst, hon är en charmig liten fyraåring som förstås får många att le. Men jag tycker man bör fokusera på en annan vinkel och diskussion här: Är det inte snudd på skrämmande att en fyraåring har ett eget Instagramkonto eller ett eget Twitterkonto? Är det inte skrämmande att man som förälder låter exponera sitt lilla barn så mycket som Schulmans gör? Oavsett om man lägger ut mängder med bilder på sin fyraåring på ett eget konto eller om man skapar ett i fyraåringens namn tycker jag det är på gränsen till patetiskt. Självklart kan vi lägga ut bilder på Alva och Theo ibland, men att dagligen pumpa ut bilder och dessutom ha ett Twitterkonto i barnets namn är en helt annan sak. Jag tycker det är konstigt att folk bara köper det rakt av och inte ifrågasätter det starkare. 

Jag läste kommentarer på nätet kring just det här med Penny Schulman och exponeringen av henne. Någon skrev något i stil med att "vi lever i en annan tid idag, barn exponeras och är fine med det". Hur kan vi veta det? En fyraåring har inte kunskap nog att ifrågasätta eller motsätta sig att ständig exponering. Det kanske man borde tänka på.
 
Slängde iväg en kritisk tweet med #PennySchulman om att hon har ett eget Twitterkonto (som givetvis sköts av föräldrarna bara för att man jagar uppmärksamhet). Det tog väl två, tre minuter innan Calle Schulman skrev till mig på Twitter lite lätt hånfullt: "Ville du fråga något?". Nej, det ville jag inte. Jag uttryckte bara min åsikt kring att fyraåring har ett Twitterkonto och ständigt exponeras via sociala medier. Jag tänkte för en sekund svarat lite ironiskt och frågat varför han skrev till mig och inte Penny själv, när hon ändå har ett eget konto, men hejdade mig och insåg att det inte fanns något att vinna på att dra igång en irriterad, hånfull diskussion.  
 
. . . . . . . . 
 
Småkul och ganska överensstämande när det gäller rollen som lärare:

http://lajkat.aftonbladet.se/10-saker-larare-stor-sig-mest-pa-hos-sina-elever/

Läsvärt, även det när det gäller lärarrollen:

http://www.expressen.se/ledare/det-ar-lararen-som-bestammer-i-skolan/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0