Som att hitta hem på nytt

De senaste dagarna har jag passat på att bekanta mig lite mer med Hille och området som vi bor i här. Det är utan tvekan att de positiva intrycken som fanns där redan från början stärks för varje gång som man ser sig om och överhuvudtaget är utanför husknuten. Det här är och har varit sedan första stunden här ute verkligen som att komma hem.

När jag flyttade hemifrån sensommaren 2006 och hamnade i stadsdelen Sätra i Gävle, i studentområdet där, var känslan direkt positiv. Mycket handlade det nog om att det var spännande och roligt att ha något eget och få styra helt över sig själv. Samtidigt var området perfekt för mig då. Jag hade nära till allt som just då var av intresse: idrottsplats, mataffär, snabbmatställen, löparspår, grönområden. Ja, allt som jag behövde då fanns i min precisa närhet. Inga stora anspråk eller krav direkt från min sida, det nämnda räckte gott.. Att en del som hamnat i samma studentområde som jag klagade över att det var för långt till stan, en cykeltur på mindre än tio minuter, var helt oförståeligt för mig som bott närmare tre mil från Kalmar och nu ansåg mig bo mitt i city i princip.

Hursomhelst, åren i Sätra var kanon och även om området har fått ganska mycket skit kastat på sig trivdes jag som fisken i vattnet. Det känns fortfarande speciellt att promenera förbi Pinnmovägen 8 och snegla in mellan gardinerna i min gamla studentetta, strosa runt nere vid Träffens IP där vi i IK Sätra hade en magisk säsong 2009 eller ta samma promenadvägar som jag och Karin gick på när vi precis hade träffats.


Nere i Helsingborg, när flytten gått dit i januari 2010, bodde vi praktiskt taget mitt inne i city och jag trivdes, trots att jag i grunden är en riktig lantis. Vi lyckades skapa en slags mysig, lugn oas uppe i vår takvåning trots att vi bodde oerhört centralt. En kombination som gjorde hela upplägget perfekt: nära till precis allt och samtidigt möjlighet att finna ett slags lugn. Vi gjorde det verkligen till vårt hem och det var en skön känsla när man kom hem till lägenheten.


Det här, radhus i Hille, är förstås raka motsatsen mot en centralt belägen lägenhet i Helsingborg. Men det känns verkligen som att det här är en slags gyllene medelväg. Jag är tillbaka ute på landet, åtminstone om man kliver ut på baksidan av vårt hus och blickar ut över landskapet, men har samtidigt bara fem minuter med bil in till Gävle centrum samt en tiominutersresa med bussen som frekvent går förbi bara några hundra meter härifrån. Det känns helt suveränt! Nära till det som behövs på samma gång som man varje dag kan njuta av lugnet, blicka ut över det lantliga landskapet och njuta av solnedgången som lägger sig över Testeboån och åkern från altanen varje kväll.

 





Det känns dessutom så familjärt, snällt och allmänt trevligt i området så det är svårt att inte känna sig som hemma.

Summeringsvis är det bara att konstatera att jag nu känner att vi bor helt perfekt, kunde inte önska mig något bättre i dagsläget. Vad är det jag brukar säga? Synd att klaga!

 
 

 

 
 
 
 
 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0