Om vikten av debatt i stället för kvävning

Jimmie Åkesson är ute på valturné och om den finns det garanterat mycket att säga, inte minst negativa och mycket kritiska saker. Men jag reagerar ändå på hur de som tar på sig rollen att gå i bräschen för SD-motståndet i landet agerar. I mina ögon agerar de varken särskilt smart eller demokratiskt.

Jag läste följande statusuppdatering på Facebook häromdagen, skrivet av en vän som är både klok, analytisk och långt ifrån någon inskränkt SD-vurmare:

"Att det är VM i ishockey nu vet jag, likaså att det stundar ett VM i fotboll bakom stugknuten, men när drog Hata SD-VM igång? Det har jag totalt missat. Nu börjar jag bli rätt mätt på att se allt detta näthat och ryggdunkande som genomsyrar min FB-feed. Ingen som kan bidra med något informativt och läsvärt? Gärna med inslag av humor. Tack."

Kloka ord som jag också kommenterade ganska utförligt. Min kommentar har jag därefter bearbetat lite och nu skapat det här blogginlägget av.

Det många av dem som är med i den tävlingen (syftar på kompisens inlägg) inte förstår är att just en massa hånande och näthatande garanterat bara skapar fler SD-väljare. Självklart ska man ta debatten men det har tyvärr inte varit motståndarsidans starka kort gentemot SD alla gånger, långt ifrån. Taktiken som i stället har använts av många är enligt mig helt felaktig och inte heller vinstgivande. Att bara håna eller försöka tiga ihjäl dem kommer aldrig leda till något positivt.

Det är inte demokrati att störa ut ett tal (syftar på SD:s torgmöte i Göteborg för några dagar sedan som fick avbrytas efter högljudda protester). Sedan håller jag med om att deras åsikter långt ifrån är så bra eller ens mänskliga många gånger men det finns många andra sätt att bemöta dem. Utnyttja alla möjligheter som nätet ger exempelvis. Så sjukt enkelt att uttrycka och sprida sina åsikter i dagens samhälle ju - på ett demokratiskt sätt. 

Alla som gått in i den här hata-och-störa ut-SD-manin borde väl rimligtvis ha en rad bra argument för varför SD har så fel. De finns ju i allra högsta grad, de argumenten, och brinner man så starkt för frågor som många SD-motståndare (ja, förstås många människor rent generellt) gör borde man också sitta med väldigt många argument på handen.

Ta tillfället i akt att kom med dem och ta debatten i stället för att försöka kväva motståndarsidans åsikter. Demokrati och rätten att uttrycka sina åsikter måste gälla alla, inte bara de med åsikter som majoriteten av folket kan hålla med om eller i alla fall acceptera. 

Sedan kan man ju tänka sig hur reaktionerna blivit om Sverigedemokrater stört ut ett annat partis möte eller, för den delen, om nåt blått partis anhängare gjort samma sak mot ett rödgrönt eller vice versa. Då hade det inte gått att komma undan med förklaringar om att man utnyttjar sin demokratiska rätt att visa vad man tycker, eller vad man är emot, utan kritiken hade varit stenhård. Det hade garanterat också pratats om att den typen av agerande - att tysta motståndarsidans argument - hade varit ett hot mot demokratin. En demokrati där, som sagt, det ska vara allas rätt att uttrycka sina åsikter.

Nu förstår jag givetvis att SD:s åsikter många gånger är mer känsliga och väcker mer reaktioner än många andras och att det av naturliga skäl finns ett större intresse i att tysta dem och visa att är emot dem. Men det är inte folks åsikter jag kritiserar här, utan sättet som folk väljer att visa vad de tycker på. Återigen: ta debatten i stället, ta chansen som ges dagligen på sociala medier, på arbetsplatsen, i skolan, med hjälp av medierna - du får din chans gång på gång på gång. Argumentera ner de åsikter som du avskyr och vill få bort från samhället. Lägg energin på det i stället för att försöka störa ut andras tyckande. Det är ju bland annat det som demokratin är till för.

Jag är säker på att du inte kan övertyga folk som röstar på exempelvis SD men som är osäkra väljare att deras val inte är bra genom att tysta ner deras parti. Debattera i stället, omvänd dem med bra argument och fakta. Annars tror jag att effekten tyvärr blir kontraproduktiv.

Ända sedan Lars Ohly vägrade att sätta sig i en tv-studio tillsammans med Jimmie Åkesson efter senaste valet är jag övertygad om att SD bara har tjänat väljare på all sådan typ av vägran, ignorans samt alla försök att tysta ner deras åsikter. Redan då var det ett självmål av Ohly att agera på det sättet och jag tror inte att det är rätt väg att gå nu heller. Oavsett vad man tycker och oberoende av i vilket sammanhang det är.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0