Bäst hittills och rätt person på rätt plats

VM är i full gång och givetvis följer jag turneringen ganska grundligt. Alla matcher går förstås inte att se, inte minst nu när det finns en familj att spendera tid med och bry sig om, men det blir ändå en hel del fotboll just nu. Playtjänsterna är perfekt i ett sånt här läge, matcher av intresse om missas av olika anledningar är lätt att se i efterhand. Bra inte minst då man vill se någon av nattmatcherna :)
 
Italien vs England satt jag uppe och såg i helgen och det var värt det, trots att junior vaknade runt halv sex morgonen efter. Men det är en charm i det också, att slita med lite sömn och febrilt försöka att få schemat att gå ihop för att kunna utnyttja den vakna tiden maximalt med rolig, givande familjetid och en massa VM-tittande.
 
Bäst hittills då? Italien, som jag håller lite extra på, såg bra ut mot England. Holland förstås, 5-1 mot Spanien var en sanslös historia och jag föll lite extra för deras spelsystem - 5-3-2 som sedan allt mer liknade ett intressant 3-4-1-2 - då jag gillar när tränare laborerar och inte bara spelar de vanliga systemen som 4-4-2, 4-2-3-1 och 4-3-3. Visserligen spelar jag själv helst i något av dem, då man är mer skolad och bekväm i dem, men det är roligt när en del tränare vågar välja andra vägar.
 
Vi har också Colombia som jag nämnde före turneringen. De imponerade mot Grekland och jag tror att de kan gå långt. Uruguay däremot imponerade inte alls och får nog svårt att bli en medaljkandidat vilket jag trodde på förhand. Men å andra sidan är turneringen lång, ingenting är avgjort så här tidigt.
 
Brasilien glänste långt ifrån mot Kroatien men tog en tung seger, mycket tack vare Neymars briljans och en åt helvete för givmild (dålig) domare. Egentligen imponerade kroaterna klart mer på mig, inte minst med sitt oerhört intressanta tremannamittfält centralt med tre lirare i form av av Modric-Rakitic-Kovacic och utan defensiv urkraft. Känslan var att "oj, de här är riktigt bra och laget kan gå riktigt långt". Men nu är jag mer tveksam. Det då Mexiko plockade poäng av brassarna igår, har fyra poäng hittills på två matcher och har visat upp ett oerhört disciplinerat försvarsspel med aggressivitet, hårt jobb och suveränt målvaktsspel från Ochoas sida. Jag tror Mexiko grejar en poäng mot Kroatien och slår ut kroaterna.
 
Brassarna var återigen sega och tämligen svaga igår, men jag tror ändå de klarar gruppsegern och varvar upp efter hand. Liksom Argentina, som inte glänste mot Bosnien men ändå vann och säkerligen kommer igång ju längre turneringen lider.

Tyskland har redan varvat upp och var ju grymma mot Portugal. Samtidigt dog matchen när idioten Pepe återigen visade hur korkad han är och drog på sig ett enormt onödigt rött kort efter hans femtioelfte psykbryt i karriären. Avskyr den spelaren och här sänkte han verkligen sitt lag. Visserligen hade tyskarna redan gått fram till 2-0 och hade kontroll, men jag tycker inte att Portugal var så dåliga fram till utvisningen. Det var bra tempo och farliga omställningar åt båda håll så portugiserna har nog kvalitéer som kan ta dem vidare ändå. Men visst, tyskarna visade prov på en strålande fotboll och en mångsidighet som kommer att ta laget långt. 
 
För att summera kommer mina fem favoriter hittills: Tyskland, Italien, Mexiko, Holland och Colombia.
 
. . . . . . . .
 
För att hålla kvar vid VM tänkte jag ta upp den diskussion som har blossat upp, eller i alla fall startats av Aftonbladetskribenten Klas Lindberg i samband med den här krönikan:
 
http://bloggar.aftonbladet.se/tv-kronikan/2014/06/befria-franden-fran-vms-morgonsoffa/
 
Lindberg kritiserar alltså SVT och kräver att Johanna Frändén och  Erik Hamrén ska byta roller i VM-studion. Det som verkar uppröra honom är att Frändén mestadels har fått plats i det som Lindberg kallar för "VM-studions morgonsoffa" medan Hamrén har fått hålla till vid "analysbordet" där han tillsammans med Daniel Nannskog och programledaren André Pops tar hand om analyserandet av matcherna, taktiken etcetera.
 
Vad som är upprörande med detta förstår jag inte alls. Jag tycker till att börja med att upplägget på sändningarna är klockrent, med en del allmänt prat kring länderna (som alltså sköts i "morgonsoffan") och en del analyserande av själva spelet. Det ger alla tv-tittarna någonting som passar. Är man en taktiknörd som jag kan man gotta sig åt de gedigna analyserna och nedbrytandet av matcherna i smådetaljer. Tycker man däremot inte att det är intressant huruvida Holland spelar man-man eller zon eller bryr sig om hur högt Chile står med sin backlinje man kan strunta i det och i stället glädjas åt en massa intressant info kring länderna i allmänhet, VM:s påverkan på dessa, berättelser om spelarnas olika bakgrund, koll på hur snacket går i de olika deltagarländerna och inte minst i Brasilien just nu etcetera. Den biten sköter de i soffan och där har alltså Frändén allt som oftast fått hålla till. Något som är givet, enligt mig.

Frändén är suverän på att vara påläst, kunnig när det gäller länder och lag, spelare, sitta på en massa fakta och information om allt från spelarnas ursprung till stämningen i omklädningsrummet. Hon har också förmågan att delge all info som hon skaffar sig på ett bra sätt. Däremot är hon INTE någon fotbollsanalytiker. Det går att hävda att hon inte riktigt har fått chansen att visa det, men det är en förenklad bild av det hela. Med tanke på det utrymme hon har i såväl tv som i Sportbladet året runt samt den frihet hon har, bland annat genom sitt bloggande, har hon genom åren haft otaliga chanser att visa prov på en analytisk förmåga. Kanske har hon inte velat eller sett någon vits med det, men hursomhelst har hon vad jag har hört och läst inte bjudit på något analyserande av själva spelet.
 
Det gör ju däremot givetvis Hamrén. I sin yrkesroll som förbundskapten och fotbollstränare är det en av hans dagliga arbetsuppgifter. Hans plats i VM-studion, mestadels vid analysbordet, är således given. Han levererar skarpa analyser och tar upp taktiska detaljer hos de olika lagen som vi tittare inte alla gånger själva skulle ha tänkt på eller lyft fram. Det är för en taktikälskande analytiker som mig rena godiset.
 
På samma sätt som Fränden gör det bra när hon får använda sina styrkor. Hennes språkkunskaper, allmänbildning och sinne för information ska givetvis utnyttjas till att servera oss tittare intressant fakta, ge oss en bakgrund till spelare, länder och händelser, bjuda på roliga anekdoter och ge en inblick bakom fasaden hos VM:s huvudrollsinnehavare som vi annars inte kommer åt.  
 
Så för mig är det givet. På samma sätt som man ska utnyttja spelarna i deras rätta positioner och ge dem chansen att använda sina styrkor rätt ska SVT använda sina studiopersoner rätt för att skapa så givande och bra sändningar som möjligt. Att Frändén och Hamrén ska byta plats i bland (som SVT-ansvariga har påtalat i en annan artikel) är förstås också bra, det är ju kul med lite variation, men grunden finns det absolut ingen anledning att rucka på. Även om Klas Lindberg verkar tycka det...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0