VM, Småland och Skåne

VM går in i slutskedet och snart är en månad fylld av strålande fotboll över. Det har varit en bra turnering med många såväl roliga som riktigt bra matcher. Jag tycker också att det är roligt att det är just Holland, Tyskland, Brasilien och Argentina som gör upp i semifinalerna. Det är klassiska, historiskt sett väldigt tunga lag som möts och matcherna kunde knappt ha varit mer intressanta på förhand.
 
Costa Rica har visserligen charmat hela fotbollsvärlden och gjort en heroisk insats, men jag måste ändå säga att jag höll på Holland under straffrysaren. Dels var det värda en semifinalplats om man ser till spelet och chanserna i just den matchen, dels tycker jag att det blir mer intressant och något större att se fram emot när riktigt klassiska, stora fotbollsnationer möts i semifinalerna. Costa Rica i all ära, de förtjänar all respekt och alla hyllningar i världen för sin insats, men Holland-Argentina känns klart intressantare än Costa Rica-Argentina i min bok.
 
Vilka går vidare då? Ja, bra fråga. Jag tycker att semifinalerna är de mest svårtippade matcherna hittills. Holland kan mycket väl slå ett Argentina som, trots att de gjorde en bra match mot Belgien och - visserligen utan glans - har blivit allt bättre och mer stabila ju längre turneringen har gått, saknar en av mästerskapets bättre spelare i form av Di Maria. Å andra sidan är Argentina som bekant mitt guldtips och får stå kvar som det. Så Argentina vidare. Brasilien har rett ut det problem som har uppstått och klarat av pressen, om än med liten marginal, hittills. Nu ställs det mot ett allt bättre Tyskland och dessutom utan stjärnan Neymar. Jag tippar återigen mot brassarna även om de motbevisade mig senast. Tyskland vidare med andra ord.
 
Mycket snack om Neymars skada förresten och visst, Zunigas knä i ryggen på den brasilianske stjärnan var inte snyggt. Det borde ha gett kort, kanske rött som en del menar, men brassarna bäddade ganska rejält för det genom att konstant spela på, och över, gränsen mot Colombias bästa spelare James Rodriguez. Brassarna kan spela fult om det krävs och är inte på något sätt ett "oskyldigt" lag, något som tydligt bevisades mot Colombia. Sen menar jag inte att det därför var okej att skada Neymar, givetvis inte, men brassarna spelade fulare än colombianerna matchen igenom och det borgade förstås för fula smällar även från andra hållet.
 
 
 
. . . . . . . . . .
 
 
Förutom VM flyter pappaledigheten på och jag njuter verkligen av tillvaron. Mycket mer om det kommer i bloggen senare. Förutom att jag varje dag har tiden med Theo att se fram emot stundar nu också en av sommarens höjdpunkter då vi på fredag kväll ska sätta oss i bilen och börja vår tur ner till Småland och Skåne. Det blir ett stopp i Stockholm över natten för att därefter rulla vidare mot Kalmartrakten. Det ska bli grymt kul att komma hem till mamma och pappa igen, inte minst nu när Theo är större och mycket mer medveten om sin omgivning. Det kommer bli så roligt för dem att träffa honom och jag ser väldigt mycket fram emot det.
 
Det ska också bli roligt att komma ner till Helsingborg, dit vi åker på onsdag morgon. Förhoppningsvis får vi återuppleva lite av den sköna känslan som vi hade när vi bodde där nere och det blir säkert också en del kära återseenden.
 
För min del väntar dessutom ett efterlängtat besök nere på Stadion i Malmö när MFF på onsdagskvällen går in i Champions League-kvalet mot lettiska Ventspils.
 
Mycket att se fram emot med andra ord!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0