Sjukaste matchöppningen någonsin

Brasilien-Tyskland 1-7.

Vad säger man? Helt sjukt! Så här skrev jag på Facebook under matchen och det finns ingen anledning att med lite distans till den tyska uppvisningen ändra åsikt:

 

 
Ingen hade kunnat se den komma, den här sanslösa utspelningen och utklassningen. Verkligen ingen. Att Tyskland var ett mer stabilt lag än Brasilien och att de spelare för spelare är bättre ansåg nog många före avspark. Men att de fullständigt skulle krossa brassarna kunde man inte ana. Jag trodde på en jämn, oviss semifinal där tyskarna skulle dra det längsta strået men först efter en oerhört tät historia. De teorierna stämde inte direkt överens med verkligheten...
 
Tyskarna har jag tyckt om i snart tio år. De spelar rolig, offensiv fotboll (jag uppskattar dock en bra defensiv lika mycket, det handlar i mina ögon om att få ut det bästa av sitt material och jobba med den taktik som då lämpar sig bäst) och har samtidigt kvar det klassiska, hårt jobbande tyska i sitt sätt att spela. Alla jobbar för varandra, något inte minst den fantastiske Thomas Müller symboliserar. Skyttekung och grovjobbare i ett. Nu hoppas har hursomhelst att tyskarna får vinna det här mästerskapet. Dels för den sagolika insatsen i semin, dels för att det verkligen kan sägas vara deras tur nu. De har blivit trea i två raka VM (och tvåa mästerskapet före, men det var från hemma-VM 06 som den nya, offensivare och mer sevärda tyska identiteten började växa fram) och har dessutom två ett silver och ett brons i de två senaste Europamästerskapen. Det är dags att de får kröna en nya, framgångsrik era med den största av alla stora titlar.
 
Så ikväll är jag tysk för några timmar. Låter som en bra idé, eller vad säger du Adam Koller? Min gamle vapendragare från Sätratiden jublade garanterat högt tidigare i veckan och jag hoppas att han får göra det igen idag.
 
De är favoriter mot Argentina, mitt ursprungliga guldtips, men det lär nog bli tuffare än mot ett för dagen totalt disorienterat och sammanrasande Brasilien. Jag räknar med en match där vi får se ett defensivt starkt Argentina som försvarar och kontrar mot ett Tyskland som drar upp tempot och anfaller, även om de säkerligen kommer att tvingas vara mer vaksamma bakåt än mot brassarna senast.
 
...................
 
 
Att Holland knep bronset var såväl välförtjänt som roligt i mina ögon. De har imponerat turneringen igenom med ett ganska orutinerat och långt ifrån rakt igenom namnkunnigt lag. Det har varit kul att se hur välorganiserade de är, hur de jobbar för varandra och till det adderar offensiv spetskompetens i yppersta världsklass, kanske bäst i hela turneringen. Att de dessutom använt sig av en något oväntad 3-5-2/5-3-2-formation har gjort dem till en favorit hos mig. Kul med något lite annorlunda, med lite nytänk, jämfört med de mer traditionella systemen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0