Så välförtjänt

Mitt guldtips före turneringen var Argentina. Men jag är glad att jag hade fel och att de "bara" kom tvåa. Tyskland är i mina, och många andras vad jag har förstått via sociala medier, ögon klart värdiga världsmästare. De har spelat den bästa fotbollen, varit jämnast och stabilast som lag turneringen igenom och vinner också utan att ha en utpräglad världsstjärna eller två som de bygger framgången på, de vinner helt enkelt som ett LAG och som ett oerhört kompetent sådant. Rättvis seger!
 
De har också byggt och format det här laget, taktiken och attityden ända sedan hemma-VM 06. Efter en bronspeng då, silver i EM 2008, brons i VM 2010 och brons i det senaste EM-slutspelet var det inte mer än rättvist att de här senaste generationernas tyska landslagsspelare fick kröna det hela med den tyngsta och finaste titlar av alla på landslagsnivå. Värdigare mästarlag är svårt att hitta.
 
 
 
 
Jag ser mest till hela turneringen som helhet när jag funderar kring om det är "rätt" mästarlag eller inte och då kan inte svaret vara annat än att det är det absolut. Även om man enbart väljer att se till finalen tycker jag att rätt lag vann. Visserligen skapade Argentina väl så farliga chanser och kunde lika gärna ha vunnit med 1-0, men tyskarna hade mer spel och mer offensiv vilja. Argentina gjorde en bättre match offensivt med fler vassa omställningar än i semifinalen mot Holland samtidigt som de satte defensiven nästintill klockrent. Men tyskarna var ändå snäppet vassare sett till det offensiva spelet, kollektivt var de mer anfallsinriktade och även om jag uppskattar det taktiska, defensiva och uppoffrande försvarsspel (Mascherano glänste i den genren även om han borde åkt ut, vilken bollvinnare!) var det roligare att se Tyskland än Argentina turneringen igenom.
 
 
 
 
Argentina gjorde det bra rent taktiskt, de satte försvarsspelet i varenda match och verkade ha det som prio ett. Nu gick de ju väldigt långt så det är svårt att argumentera för att de borde ha spelat på ett annat sätt. Men samtidigt går det inte att undvika att tänka tanken på hur ett mer offensivt balanserat argentinskt lag, med Messi, Agüero, Higuain och Lavezzi (eller Palacio/Perez) samtidigt hade lyckats. Dock en bra turnering av Argentina förstås, inget snack om den saken, och en värdig silvermedaljör också.
 
Schweinsteiger, vilken krigare! Bäst på plan igår med ett nästintill prickfritt bollfördelande i kombination med ett par-tre helt avgörande brytningar nere i eget straffområde och mängder med duellvinster. Så mycket stryk han fick (exempelvis när Mascherano borde fått sitt andra gula för en stämpling över hälsenan) men han reste sig varje gång, slet på och var dominant. Imponerande! Även Mascherano i Argentina tycker jag var riktigt duktig och nyttig. Han städade ju undan gång på gång och även om han slarvade en del och som sagt levde farligt några gånger var han oumbärlig för Argentina - inte bara igår utan genom hela VM.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0