Verklighetens Frank Wagner

Lyssnade igår igenom P3 Dokumentärs program om Peter Rätz, han som under många år arbetade som infiltratör åt polisen och numera, utan möjlighet att skyddas här, lever gömd någonstans utomlands. Historien i sig är oerhört intressant, jag har lyssnat på det avsnittet tidigare men ville nu höra det en gång till, och den blir ännu mer intressant om man likt jag är ett fan av Johan Falk-filmerna. Det är ju Peter Rätz som är verklighetens Frank Wagner, huvudpersonen i Falk-filmerna. Det är hans liv och upplevelser som filmerna är baserade på.
 
Historien om Rätz liv som infiltratör är i sig oerhört spännande, intressant och uppseendeväckande. När man dessutom kan koppla hans berättelser om olika episoder i livet och olika situationer han ställts inför i rollen som infiltratör till just den eller den scenen i de olika filmerna blir det hela ännu mer värt att lyssna på.  
 
Har ni inte hört programmet om Rätz tidigare så rekommenderar jag det starkt:
 
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/159806?programid=2519
 
 
Uppdrag Granskning gjorde för några år sedan ett program på samma spår, dock inte bara om just Peter Rätz. I det programmet får man bland annat se ett klipp med scenen där Frank Wagner sitter i ett rum som är täckt av plast, med en pistol riktad mot sitt huvud, i en av Falk-filmerna. Upplevt i verkligheten av just Rätz.
 
Kan också vara värt en titt:
 
https://www.youtube.com/watch?v=Uf83xnYANLg
 
 
P3 Dokumentär tycker jag för övrigt har en rad väldigt intressanta program. Jag har lyssnat igenom mängder av dem (fastnade förra sommaren, när jag gick och flyttstökade i vår lägenhet i Helsingborg) och mest berörd blev jag helt klart av programmet om diskoteksbranden i Göteborg. Ett riktigt gripande avsnitt. Även de om Arlandarånet, Helikopterrånet och Malexandermorden rekommenderas varmt av mig. Med flera ska tilläggas.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0