Allsvenska tipset 2014

Jag brukar alltid slänga ihop ett allsvenskt tips inför säsongen. Den här gången var jag oerhört långsam med det och skrev ihop ett tips först efter fyra omgångar. Tanken var först att inte låta mig påverkas av resultaten hittills, men sedan insåg jag att det var omöjligt. Exempelvis har Gefle IF hoppat upp några pinnhål från nästjumboplatsen (som var ursprungstanken) och även några andra lag har säkerligen fått placeringar som de inte skulle ha fått före premiären.

Hursomhelst, så här ser mitt allsvenska tips 2014 ut:

1. MFF
2. AIK
3. BK Häcken
4. IFK Göteborg
5. Kalmar FF
6. Elfsborg
7. Djurgården
8. Helsingborg
9. Åtvidaberg
10. Norrköping
11. Örebro
12. BP
13. Gefle
14. Halmstad
15. Mjällby
16. Falkenberg

MFF
tippar jag som etta med hjärtat. Egentligen tror jag mer på AIK, eller trodde i alla fall innan Malmö inledde så imponerande, men guldtipset blir alltid himmelsblått. AIK kommer garanterat vara med och slåss om guldet, de har en riktigt bra trupp och är tunga att möta. Häcken imponerar och även inför säsongen såg de spännande ut. De reser sig efter fjolåret och gör en lika fin säsong som 2012 igen.

Där bakom utgör även IFK Göteborg ett reellt guldhot med en stark trupp och jag tror även att Djurgården, med Pelle Olsson vid rodret, kommer att göra en bra säsong. Det liksom Kalmar FF som ser ut att ha ett riktigt lovande och spännande lag på gång. Blir utan tvekan ett lag för den övre halvan, kanske rent av den absoluta toppen. Elfsborg bör också finnas med där även om de åtminstone på förhand kändes något sämre i år.

Därefter har vi en rad mittenlag innan vi hittar de som säkerligen får slåss i botten: Mjällby, Halmstad, Gefle, BP, Falkenberg. Kan förstås bli något till och något av de här lagen kan överraska positivt (förmodligen GIF i så fall, de brukar ju kunna överprestera mot alla odds). I grunden tror jag dock att de löper störst risk för en jobbig strid för kontraktet framåt hösten.

 

 


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0