Magiskt derby

För första gången någonsin, vad jag kan minnas i alla fall, var inte Skånederbyt den viktigaste händelsen under veckan. Långt, långt ifrån faktiskt. Då kan man ju, om man vet vilken MFF-fanatiker och fotbollsnörd jag är, förstå att det som tog den stora uppmärksamheten den här veckan var enormt stort. Och absolut, det överlägset största i mitt liv var den händelsen (som det förstås ska skrivas om snart).
 
Det gjorde samtidigt inte glädjen mindre i onsdags, när MFF nästintill totalt körde över Helsingborg på bortaplan och krossade derbyrivalen med 3-0. Som jag har det i livet nu kan jag verkligen inte säga att jag hellre hade varit på plats, men hade vi fortfarande varit Helsingborgsbor hade jag garanterat stått och njutit i MFF-klacken igår.

 


Ett lag på läktaren, ett lag på planen! Måste säga att hela uppvisningen från MFF:s sida, såväl på som vid sidan av planen, var imponerande. Nu är jag förstås färgad men att i det närmaste spela ut Helsingborg och totalt kontrollera ett bortaderby i en riktig toppmatch (nästintill en ren seriefinal) imponerar nog på fler än mig och alla inbitna MFF-fans.


 
Underbart att MFF återigen visar vilka som är storebror på riktigt och gott att såväl ramsan "Malmö är Skånes lag" som "Hör ni sången Helsingborg? kom så väl till pass.
 
Många glänste i MFF. Kanske framför allt Magnus Eriksson. Extra roligt att han har kommit igång så bra då många, även MFF:are, var snabba med att kritisera och flopp-stämpla honom när han var sämre under delar av våren. Skapligt nyförvärv ändå som nu är uppe på 22 poäng om jag inte minns fel (10 mål, 12 assists) :)

Kul också att Pontus Jansson totaldominerade i defensiven och klart överglänste den så haussade Loret Sadiku i HIF. Helsingborgstränaren Roar Hansen snackade ju tidigare i år om att Sadiku borde få chansen i landslaget och att det inte fanns någon bättre back i allsvenskan. I mina ögon är både Jansson och Filip Helander, också bra igår, bättre mittbackar och Jansson var hursomhelst överlägsen Sadiku i gårdagens derby.
 
Över lag var MFF som sagt klart bättre både på planen och på läktaren.

Klasskillnad helt enkelt :)
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0