Det finns möjligheter

Den senaste veckans händelser i Husby har upprört många, inklusive mig i allra högsta grad. Jag känner att det finns så mycket som man skulle kunna skriva och det finns så många åsikter hos mig om det som händer där, men det har sagts och skrivits så mycket och det känns som att jag likaväl kan behålla de flesta åsikterna för mig själv.

Dock är det en sak som stör mig enormt - bortsett att vi återigen verkar ha en oroväckande stor andel människor som tycker att vi helt ska ta bort ansvaret från individen själv i det här landet och enbart kritisera politikerna för precis ALLT – och det är snacket om att det inte erbjuds några möjligheter till de här människorna. Är ni som menar det verkligen seriösa?

Det här handlar till stora delar om ungdomar som alla FÅR gratis utbildning, ja de FÅR till och med pengar för att gå i skolan. Hur i hela helvetet kan man då på fullt allvar mena att de inte ges möjligheter och inte får chansen att påverka sina egna liv? Det finns väl få länder som ger sina medborgare så många möjligheter till utbildning (och på så sätt bra förutsättningar till att lyckas längre fram i livet) som Sverige gör? Titta på den svenska skolan, vi lägger ner ett enormt jobb och stora resurser på att ge såväl människor födda här som invandrade ungdomar (och även vuxna) chansen till en bra utbildning. Så lägg ner skitsnacket om att ungdomarna idag inte får några chanser.

Sedan innebär inte det att politiker, polisen och andra alltid gör rätt eller tar bra beslut. Men det som sägs vara grunden till ungdomsligisternas reaktioner, att folk tydligen inte ges några möjligheter eller har några alternativ här i livet, är helt så löjligt snedvridet och det är patetiskt att ens påstå att det skulle vara så. Men det är klart, om man inte bryr sig ett dugg om sitt egenansvar eller ens försöker ta tag i sitt eget liv är det väl lätt att lägga över ansvaret på någon annan. Och inte blir det ju mindre enkelt när man ivrigt påhejas av människor utifrån (diverse politiker, journalister etc) som också verkar vara av den åsikten att egenansvar inte bör existera.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0