En överlägsen midsommar

Midsommarhelgen är över och därmed också Gävlevistelsen för den här gången. Att jag inom kort är tillbaka och det dessutom på permanent basis gör det, trots en helt perfekt Gävle- och midsommarhelg, mindre trist att åka neråt igen. Men efter så här lyckade Gävledagar är det inte konstigt att jag längtar tillbaka till staden redan nu.
 
Den här gången bjöd Gävlebesöket på ett riktigt gott midsommarfirande. Eller Gävle är väl fel att säga, jag hann knappt mer upp till södra Norrland innan vi på fredagsförmiddagen satte oss och åkte bil ner till Gnestatrakten, strax söder om (och mer inåt landet än) Södertälje. Varför då det? Resa i onödan, kan ju tyckas. Och visst kunde jag med lite annan planering kanske stannat i Södertälje och sett MFF vinna mot Syrianska. Men hursomhelst, anledningen nu var att midsommarfirandet i år skulle genomföras. Det ute på landet i sån där härligt lantlig och idyllisk miljö som jag, bondpojke i grunden, fullkomligt älskar. Det är förstås så midsommar (och gärna mer tid särskilt så här års) ska spenderas.
 
För mig stod också mycket på spel. Det här var nämligen första gången jag fick tillfälle att träffa Karins farbror Bjarne och hans familj. Därmed gällde det förstås att göra gott intryck, lyckas bli godkänd av ytterligare en viktig person i släkten och klara sig undan helgen utan pinsamheter eller missöden... ;)
 
Förhoppningsvis passerade jag testet med minst godkänt betyg, för jag vill gärna återvända till Skillöt (platsen, för att vara exakt, där vi var) då det verkligen var ett härligt ställe som dessutom befolkades av många trevliga, roliga människor.
 
. . . . . . . . . . . . . 
 
Om jag hade stannat på vägen i torsdags hade jag fått se MFF ta tre poäng, MEN jag hade missat brevbärare Petterssons hembakta (för visst var det så?) wienerbröd och några timmars kvalitetstämplat snack :) Dessutom var det fint med en kväll i Gävle, det kan inte få för mycket av när man som jag är utflugen och ständigt minns Gävletiden med glädje.
 
. . . . . . . . . . . . . 
 
Det tog ungefär en minut, om ens det, sen kände jag mig som hemma och blev välkomnad av Bjarne, ja av hela familjen, med öppna armar. Där och då inleddes en suverän midsommar. Förutom en massa god mat (vi blev duktigt bortskämda, bara att lyfta på hatten) bjöd helgen i Skillöt också på en massa annat positivt i form av kul umgänge, fint väder, skön miljö och en massa skratt och härlig humor (kanske inte den bästa alla gånger, men helt i min smak och många rejäla skratt framkallade den).
 
Allt ätande varvades med några prestigefyllda kubbvinster (och några förluster i relativt betydelselösa matcher), badminton, volleyboll, fotboll och promenader. Vi tog med andra ord verkligen vara på midsommarvädret och var passar det bättre att göra det än ute i idyllen på landet?
 
I söndags blev det dessutom en sväng till Nyköping och lite mer promenerande där. Så nu kan jag lägga till ytterligare ett namn på listan över svenska städer som jag har besökt. Bara en sån sak :)


 
 
. . . . . . . . . . . . . 
 
Avslutningsvis är det bara att konstatera att midsommarhelgen 2013 blev oerhört rolig, trevlig och lyckad på alla sätt. Tack till er, med min älskade flickvän i spetsen förstås, som bidrog till att göra helgen till det som den nu blev.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0