Filmtema senaste veckan

Karin och jag har passat på att gå på bio två helger i rad nu. Förra helgen såg vi den svenska filmen Ego, en film om en rikemanskille som lever livet fram till att han råkar ut för en olycka och blir blind (för ett tag). Den var helt okej, utan tvekan. Ingen fantastisk film men heller inget som inte var värt att se. Smårolig med vissa djupare och mer meningsfulla partier, skulle jag summera.
 
I fredags var vi på en mer effektfull, mäktig och större film i form av den så kritikerrosade Les Miserables. Den handlade om, som ni kanske redan har koll på, den franska revolutionstiden och utspelade sig i Frankrike med start precis efter den stora franska revolutionen. Själva historieperspektivet gjorde handlingen riktigt intressant tycker jag. Dessutom var den oerhört välgjord och innehöll en mängd stora, duktiga skådespelare. Inte minst Hugh Jackman var grym i huvudrollen som en förrymd slav, på flykt undan en hänsynslös polis. Russel Crowe var även han mästerlig som polisen. Kring deras öde under många år framåt i tiden kretsade hela handlingen, en handling som samtidigt skildrade livet i Frankrike på den här tiden. Som sagt, riktigt intressant. I mitt vidare recenserande här kan också tilläggas att filmen på ett imponerande sätt förmedlade känslor och tack vare genomtänkta bildvinklar och närbilder var väldigt uttrycksfull.
 
Lite skeptisk var jag i början, även om inledningsscenen var riktigt mäktig. Dels kände jag att det skulle bli enformigt med musikalupplägget (mycket sång och framförande av repliker på musikalvis) i drygt 2.5 timme, dels kändes det lite blekt att göra en film om fransk historia på engelska. Det gjorde dock inget i längden, filmen växte efter hand och så här efteråt kan jag inte säga att det störde nämnvärt. Själva berättelsen och presentationen av innehållet var så bra att man kunde bortse från det icke-verkliga språkanvändandet.
 
Lätt en film som är värd att se på bio och som garanterat är ljusår bättre på en stor bioduk än på tv. Effekterna och miljön som skildras ska ses på bio, helt klart. Så jag rekommenderar den, absolut!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0