Malmösöndag och annat från helgen

Som vanligt får det bli ett summerande inlägg när en helg har passerat, lika fort som vanligt. Precis som förra helgen blev det ganska hektiskt nu med en hel del saker på programmet och då veckorna inte är mindre innehållsrika för tillfället finns inte så mycket tid över för att skriva.

Vi har fullt upp nu när vi förutom "vanliga" aktiviteter som studier, jobb, träning och hemmafix har en flytt att styra upp. Nyss kändes det som att det var en evighet (åtminstone jag kände det, en falsk trygghet kan man väl kalla det) tills flytten, men nu har det svängt och känslan är att det nu närmar sig med stormsteg.

Den gångna helgen innebar ytterligare ett steg på flyttrappan då vi hade några par på visning av lägenheten. De är glädjande nog intresserade så det ser ut att (ta i trä) lösa sig så att vi slipper julihyran i alla fall. Kan vi hitta en ny hyresgäst som kan flytta in första juli klarar vi oss undan sista månadshyran, så det är bara att tacka och ta emot om allt går i lås nu.

Innan det var dags för lägenhetsvisning hann vi med en hel del annat. Först en lugn skön hemmakväll i fredags, sedan en mer innehållsrik lördag. Då åkte vi i HF Olympia österut för årets seriepremiär på grus (!), givetvis på grund av det uteblivna vårvädret, borta mot Östra Ljungby. Där fick jag uppleva den fjärde raka seriepremiärsförlusten sedan jag skrev på för Olympia 2010. 5-2-förlust, som jag redan har berättat om i ett tidigare inlägg. Bara att bryta ihop för att sedan ta nya tag.

Efter fotbollen passade Karin och jag på att gå ut och äta. Big Buddha heter en riktigt bra asiatisk restaurang här i Helsingborg och trots att jag var skeptisk första gången vi skulle dit är jag nu riktigt fast. God mat med räkchips och banana split som grädde på moset, så synd att klaga :)

Lite film på det, sedan var det hastigt och lustigt söndag. Den gick i Malmös tecken och den här gången syftar jag inte bara på fotbollen (även om det är löjligt skönt att kunna skriva det här med en MFF-seger över Kalmar FF i bagaget). Vi tog ganska tidigt bilen söderut för att hinna med ett par utställningar innan matchen.





Vi tittade bland annat på en utställning
gjord av några ensamkommande flyktingpojkar, som där med hjälp av text, bilder och installationer hade berättat om sin väg hit. Intressant för Karin som brinner för den typen av ungdomar, inte minst i sin roll som socionom, och givetvis även för mig som svenska som andraspråkslärare. Vi var även förbi Tekniska museet och där borde vi egentligen haft mycket mer tid. Jag tänkte kompensera det lite för korta besöket där med att ta med mina elever dit längre fram i vår, då allt från gamla bilar, flygplan och u-båtar till en massa roliga experiment och tävlingar gav mersmak.

Rullskridskor modell något äldre på Malmös tekniska museum.


Ångmaskiner och annat skoj på museet.


Som avslutning på Malmödagen stod MFF-Kalmar på schemat. Och som alla förhoppningsvis vet vid det här laget gick det precis som det skulle. MFF-vinst, tre rättvisa och ganska säkra poäng som inkasserades under en skön eftermiddag där vi stod i solskenet i MFF-klacken.

Nästan 13 000 åskådare (lite för lite egentligen, en söndag med perfekt fotbollsväder) och ganska bra stämning gjorde, tillsammans med trepoängaren och sällskapet i form av min kära flickvän) det här till en riktigt lyckad eftermiddag. Perfekt avslutning på en utmärkt söndag, med andra ord :)


En något förvriden min samtidigt som segersången ekade. 

Hoppa om ni älskar Malmö! :)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0