Bättre sent än aldrig

Jag kritade ihop lite till bloggen på väg hem från jobbet i Malmö i fredags. Det blev aldrig publicerat då men passar på att slänga in det nu i stället.

. . . . . . . . . . . . .

Lite funderingar gällande sport som dök upp under fredagen:

Sportjournalisterna med hockey som expertområde diskuterade flitigt varför publiken sviker Elitserien så här inledningsvis på säsongen. Alla tre hade lite olika åsikter gällande anledningarna till det svaga publiksnittet. Det som slog mig var att ingen tog upp det, i mina ögon, givna: Det ska spelas 55 omgångar innan det ens är slutspel och verkligen börjar gälla striden om guldet.

Är det inte självklart att väldigt många sparar pengarna till längre fram under säsongen då? Visst, NHL-lagen spelar normalt sett 82 grundseriematcher och har ofta ett ganska bra publiksnitt, men hockeykulturen är mer inkörd där och det är mer underhållningsbransch över det hela också.

Jag skulle för hela mitt liv inte vilja att MFF skulle spela 55 ligamatcher under en säsong, framför allt inte 55 matcher följt av ett slutspel. Det skulle vara för dyrt att gå på varje match med dagens biljettpriser och det skulle också kunna bli svårt tidsmässigt att hinna med. Är det då så konstigt att Elitserien inte lockar storpublik just nu när vi inte har lämnat september än?

. . . . . . . . . . . . .


Det slog mig också hur dålig koll vissa sportjournalister har på vad som egentligen är ett matchavgörande mål. Bara i dagens Sportbladet hittade jag flera exempel på där de skriver typ “Han stod för det matchavgörande 4-2-målet” och liknande. Vid en närmare titt märker man sedan att matchen slutade 4-2. Ja, då var ju inte 4-2 matchavgörande! Skärpning kräves, nån jäkla ordning måste vi ju ha här. Det matchavgörande målet är ju 3-2-målet, precis som 2-1 är det i en match som slutar 4-1, eller 4-3 är det i en match som slutar 7-3 och så vidare. Det räcker ju alltid med att göra ett mål mer än motståndarna.

En petitess kan man tycka och visst är det så, men ibland tillåter jag mig att vara lite lagom bitter och axla en roll som gnällkärring. 

. . . . . . . . . . . . .

Jag är sjuk. Ja, inte fysiskt (bara hungrig när det här skrivs) men jag börjar undra hur det står till psykiskt. Skriva en lång utläggning om vad matchavgörande mål är… Inte friskt, någonstans.

. . . . . . . . . . . . .

Lite glädjande nyheter i stället, eller en enormt stor glad nyheter rättare sagt: Karin fick stipendiet som hon sökte för examensarbetet på Jamaica. Stort grattis älskling! Så sjukt värd hon är det, jag har ju på nära håll sett hur mycket tid hon har lagt ner på ansökan och på hur mycket jobb som ligger bakom. En rejäl reskassa in på hennes konto och dessutom en stor ära att få det förstås. Bra jobbat! 

Jag är riktigt stolt som pojkvän och riktigt glad för Karins skull :)
 

. . . . . . . . . . . . .

Lite Olympia på Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=fVdNxD1C4TE


Noa
passade på att filma lite när vi slog Helsingborg City för några veckor sedan. Kolla in blogginlägget i Olympiabloggen för en länk till klippet från matchen som nu ligger ute på Youtube. 


 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0