Jamaicabilder

Jag har äntligen fått upp lite bilder till bloggen. De är från Karins iphone och vi har inte tagit några där vi bor med den, utan med hennes kamera. De bilderna har jag dock inte lagt över än. Kolla gärna Karins Facebook ni som kan för mer bilder. Själv ska jag försöka få in ett gäng till senare, som visar lite mer hur det ser ut där vi bor och hur vacker utsikt vi har.

Tills vidare blir det ett smakprov på hur det ser ut runt omkring på en del platser som vi har besökt.
Vi har bland annat varit en bit utanför stan i en rastafariby, där de jobbar och undervisar, för att Karin skulle kunna observera och göra en intervju. Ett urval av bilder från det området och lite annat ser ni här. 
 

Jamaicanska blommor. Överhuvudtaget slås man ofta av hur grönt det är här och hur mycket fin växtlighet
som finns. Det skapar en allmänt skön miljö, syrerik och energigivande.

Fin och häftig natur intill floden som vi fick gå över för att ta oss till rastabyn som
Karin skulle besöka och intervjua i.
 
Jag mumsar i mig en "pattie", något av nationalrätt här och ungefär som en pirog.
Riktigt gott ska sägas.

 

Karin och jag när vi tagit oss över floden och är på väg in i rastabyn för hennes intervju.



På andra sidan floden innan rastabybesöket. Riktigt fint ställe! Massa härlig natur och lugn, skön miljö.

Jag på väg över floden mot rastabyn. Det var ingen vidare match att ta sig över, vattnet nådde fotknölarna och var riktigt varmt och skönt. Framför mig ser ni Tamika, Karins kontaktperson som vi alltså bor hos, samt vår chaufför.
 
Återigen ett smakprov på den fina naturen. Här i form av palmträd och lite annan växtlighet.
 
Bild frn ett kulturhus inne i Montego Bay. Målningarna föreställer Sam Sharpe, en slav som
blev en symbol för befriandet av slavarna här på Jamaica då han offrade sig och genom
sin död fick till ett frisläppande av resten enligt historien.

De vi bor hos, som driver ett företag vilket innefattar konstverksamhet samt en del volontärundervisning och dessutom olika turistprojekt (de ska tillsammans med en amerikansk delägarfamilj satsa ganska stort inom kort, bygga om en massa och göra det här till en turistanläggning) har för övrigt tilldelats Sam Sharpe Award, en utmärkelse som de fick i höstas för sitt arbete för människorna här i samhället.

Företaget går att hitta under namnet Ras Natango Gallery och bör finnas på Facebook om någon är intresserad av att titta på bilder och få mer information.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0