Bagdad-Bob Topp 3

Minns ni Bagdad-Bob? Mannen som under USA:s invasion av Irak fick det smeknamnet i samband med sin engagerade, eller vad man nu ska kalla det, insats som press- och propaganda-ansvarig (titeln var väl inte riktigt sådan, men det var hursomhelst det han sysslade med). I TV-intervjuer med denne mytomspunne man kunde man praktiskt taget se amerikanska stridsvagnar rulla in i bakgrunden, samtidigt som han envist körde sitt mantra: "Vår armé är överlägsen USA:s, vi har full kontroll, de har inte en chans...". Tragikomiskt, på något sätt, var det att beskåda.

Anledningen till den här lilla utläggningen är att jag ganska ofta, åtminstone i mina egna tankar, relaterar till Bagdad-Bob när jag träffar eller hör människor som pratar utan verklighetsförankring, sanning och självinsikt. Senaste tiden har flera såna gjort sig hörda, vilket leder till en liten lista över förra veckans Bagdad-Bob topp 3:

1. Bagdad-Bob
Den riktige. Mannen, myten, legenden. Alla PR-konsulter, reklammakare och propagandamänniskor kan se och lära... :)

2. Håkan Juholt
"Jag känner ett stort stöd". Några dagar senare avgick han som bekant. Inte riktigt så stort stöd ändå va?

3. Jimmy Durmaz
MFF:s vänstermittfältare sa tydligen i en intervju häromdagen att han tyckte det gick dåligt för laget ifjol, men bra för honom själv. Det sistnämnda håller nog de flesta av oss MFF-supportrar inte riktigt med om...
Upp till bevis i år!


Nu ska jag inte gotta mig för mycket i en annan smålännings öde, alltså Juholt och hans avgång. Men kan inte låta bli att delge ett citat från en insändare i Aftonbladet. Samma dag som Juholt meddelade sin avgång publicerades en insändare, angående senaste partiledardebatten, med följande citat: 
"Alla vi rättrogna socialdemokrater fick bekräftelse på att Juholt är mannen att leda arbetarrörelsen tillbaka i regeringsställning"
-
Uppenbarligen är han inte det...

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0