Årskrönika 2011

En av de fettischerna som jag har är att sammanfatta saker. Jag fullkomligt älskar att summera, analysera och dra slutsatser, klä händelser i ord och tar mer än gärna chansen att skriva ihop något sammanfattande till exempel efter en fotbollssäsong, en semesterresa eller något annat, vad som helst egentligen, som det går att göra en tillbakablick till genom en berättande text. Så vad passar då bättre än att ge sig på en sammanfattning av 2011? Håll till godo!


JANUARI
Inte mycket speciellt hände under årets första månad. 2011 drog igång, sista terminen av min högskoleutbildning tog fart och vardagen fanns där på nytt. Ungefär så kan januari summeras. Absolut inget att klaga över men heller inget som var extraordinärt. Eller förresten, vid en återblick i bloggen ser jag att det var i januari som mitt examensarbete om sociala medier som verktyg i undervisningen blev klart. 


FEBRUARI
Ett härligt avbrott i vardagen blev det när Karin och jag drog till Fuerteventura. En vecka där var precis vad som behövdes för att injicera lite mer energi till vintertrötta huvuden och kroppar. Massa god mat på mysiga restauranger, en del solande, en tur till en riktigt härlig strand i Cotillo och ett häftigt besök på den stora djurparken Oasis Park med bästa tänkbara sällskap blev det under den här strålande veckan.







MARS
Mars blev en månad som innebar mycket fotboll då träningsmatcherna drog igång. Till en början kändes också 2011 års HF Olympiaprojekt riktigt intressant och lovande. Försäsongen gick ganska bra och för egen del var signalerna positiva. Föga anade vi då hur extremt tungt, jobbigt och frustrerande det skulle bli framöver...

Dessutom gjorde svärmor Anna ett besök hos oss nere i Helsingborg och lyckades tajma in det perfekt då hon dök upp under en av helgerna då våren var som bäst. Strålande solsken och en fin inramning bjöd den helgen på.



Den 15 mars firade även mina kära föräldrar, Gunvor och Sivert, 25-årig bröllopsdag. Stort grattis! 


APRIL
I april startade seriespelet i fotbollen och vi inledde med en 1-3-förlust borta mot Besa. Då kunde vi inte ana att det skulle bli så pass tungt som det blev och tur var väl det. Hursomhelst hade nu startskottet för 2011 års säsong gått på riktigt.

Dessförinnan var det dags för påskfirande och till skillnad från tidigare om åren, det då har inneburit hemfärd till Kalmartrakterna, spenderades påsken i Gävle. Det var det första av flera riktigt, riktigt roliga återbesök där uppe för mig under det här året. Det blev klassiskt häng hos Noa i Sätra, påskmiddag hos min alltid lika tillmötesgående svärmor med familjen och en hel del annat kul under dagarna där uppe. Synd att klaga, för Gävle återvänder jag alltid gärna till.





MAJ
Nu närmade det sig slutet i skolan och jag jobbade på med min sista uppsats. Dessutom närmade sig sommaren och älsklingen och jag firade vår ettåriga förlovningsdag. Det på ett för henne lite ovanligt sätt, men för mig desto vanligare, genom att se MFF-Göteborg nere på Swedbank Stadion. Tyvärr förlorade Malmö med 0-2, men kvällen och hela dagen var ändå riktigt bra i sällskap med Karin.

Vi drog även iväg till Göteborg någon vecka senare för en härlig weekend där och hade turen att spendera helgen i försommarvarmt Götet. Paddanbåtarna fick mig att fastna helt, att se stan från vattnet var kanon, och i övrigt bjöd vistelsen bland annat på ett läskigt men härligt besök på Liseberg (Balder hade jag lovat att åka och jisses vilken gastkramande åktur det blev). Dessutom säkrade mitt kära Milan den italienska ligatiteln den helgen, så nog konkurrerar den om titeln årets bästa helg. 


 
Maj var en innehållsrik månad och förutom de ovan nämnda händelserna firade Karin och jag min stundande examen då hon skulle bege sig mot Gävle för sommarjobb strax före min avslutning av skoltiden.


JUNI
Sommaren började på riktigt i och med att mitt sista sommarlov, i alla fall som student, tog vid. Min sista uppsatsopponering gick bra och samma dag, i början av juni, kom mamma och pappa ner för att fira mig ordentligt. Det kändes stort att ha avslutat studierna (även om jag nu fick en liten, liten rest som klarades av senare) samtidigt som det var lite ovisst inför framtiden med tanke på att det nu inte längre fanns någon skola att falla tillbaka på.



Juni månad innebar också att jag rundade av ytterligare en vår i Helsingborg för att bege mig hem till Smålandsskogarna. De sista dagarna spenderades med mycket fotboll förstås och dessutom blev det en del härliga, långa hockeynätter då jag följde mitt favorit i NHL, Boston Bruins, i Stanley Cup-slutspelet. Glädjande nog nådde de hela vägen och vann till slut den oerhört stora och prestigefulla titeln. Därmed fick jag jubla ordentligt för första gången sedan jag i lågstadieåldern började samla på hockeybilder och fastnade för de svartgula björnarna.




JULI
Juli innebar en hel del saknad då min kära sambo var i Gävle och jobbade samtidigt som jag gjorde detsamma i Kalmar. Som tur var funkade dock jobbet klockrent, att jobba på Barometerns sportredaktion i fem veckor var nog det roligaste jag har gjort hittills i jobbväg, samtidigt som Karin kom ner och hälsade på lagom till min födelsedag. 2011 var ju ett lite speciellt år för min del då jag fyllde 25. Det firades givetvis och det blev en riktigt bra dag med mina allra närmaste i form av Karin, mamma, pappa och en hel del gäster. Så stort tack till alla som gjorde den dagen riktigt speciell.

Tiden hemma i Småland var även i övrigt riktigt skön och jag hann också med en sväng till Gävle under sommaren. Därmed träffade jag alla de som står mig allra närmast, vilket betydde mycket.






AUGUSTI
Paris! Det överlägset bästa med augusti, förutom att vårt samboliv tog vid igen efter sommaren, var att Karin och jag drog iväg till Paris för en vecka där. Den staden fick mig helt förälskad! Vackrare stad har jag aldrig besökt. Den franska huvudstaden med sina många gamla, magnifika byggnader, floden Seine rakt, den mäktiga och iögonfallande arkitekturen, maten, de många kända attraktionerna - allt passade mig som handen i handsken!  

Tack vare Karins intresse för att resa, som åtminstone från början har varit klart påtagligare än mitt, har jag nu på bara ett år fått se delar av Grekland, Spanien och Frankrike. Helt underbart och jag ser fram emot flera härliga resor med min kära sambo framöver.







SEPTEMBER
Månaden då mitt vuxna liv började på riktigt, om man ska överdriva lite. Det var nämligen då jag på allvar tog tag i jobbsökandet och lämnade högskolelivet bakom mig. Nu var det dags att skriva in sig på arbetsförmedlingen, spendera timtals framför datorn med att leta jobb och skriva CV, skicka mail etcetera och dessutom gå runt till ett antal arbetsplatser. Jag hade blivit vuxen helt enkelt, antar jag.


OKTOBER
Det här var månaden då jag fick jobb på "riktigt" efter några kortare vik på olika skolor. Mitt nya jobb är på Frans Suell och Jörgen Kocks gymnasium i Malmö. Jag hamnade på språkintroduktionsenheten och blev hastigt och lustigt, men med facit i hand väldigt glädjande, svenska som andraspråks-lärare. Jag jobbar nu, fram till och med sommaren, därmed enbart med klasser som består av ganska nyligen anlända invandrarungdomar som främst ska lära sig svenska. Utöver svenskundervisningen har jag också en del idrott och fungerar som resurslärare, vilket är min "titel", så jag hoppar in där det mest behövs. Det har bara varit positivt och extremt utvecklande, så jag kan inte vara annat än nöjd. 

Oktober var också månaden då fotbollssäsongen tog slut. Tack och lov klarade vi återigen kontraktet i slutändan, men det var inte med mycket marginal. Skönt dock att en säsong som, trots att den innehöll en del ljusglimtar, över lag var riktigt tung och frustrerande för oss ändå fick ett någorlunda positivt slut och att vi nu kunde blicka framåt mot 2012.




NOVEMBER
En egentligen mörk och kall månad, men får oss lyses den upp en hel del av att vi firar vår årsdag den 2/11 och därmed 2011 hade förmånen att fira tre underbara år tillsammans. Dessutom hade vi då också varit förlovade i 1.5 år och tack vare kärleken blir november ljusare än den normalt skulle vara.


DECEMBER
Det har knappast gått att undgå hur bra mitt julfirande i Gävle har varit och hur nöjd jag är med avslutningen på det gamla året. Återseendet av gamla kompisar i min förra hemstad och julfirande med grymt bra sällskap satte guldkant på tillvaron. Dessutom var vi hemma hos mamma och pappa och firade lite för tidig jul, så dubbelt upp med jul och trevligt umgänge blev det.

December var också månaden när året gick i mål på allra bästa sätt och även över lag var slutet på 2011 riktigt lyckat. Examensbeviset ramlade in i brevlådan, Karin och jag passade på att julpyssla och ha det bra tillsammans nere i Helsingborg och jobbet rullade på finfint för mig.  







 
2011 var också året...
...då flera människor i mina småländska hemtrakter tyvärr lämnade oss. Många tankar går till deras anhöriga.

...många konflikter rasade i världen och en galning tog mängder med oskyldiga liv i Norge. Hoppas på ett bättre 2012 ur den aspekten.

...Karin och jag fick många roliga och trevliga besök från vänner, föräldrar och syskon. Dessutom passade vi på att hitta på mycket kul utöver det nämnda här, som att besöka Köpenhamn en härlig höstdag och mycket, mycket annat.

...jag använde ordet magiskt till förbannelse.

...jag också bloggade om fotboll och skrev hemsidetexter om samma ämne i det närmaste till förbannelse.

...då jag hann med en massa annat som jag inte har fått med här. Sammantaget var det ett riktigt lyckat, innehållsrikt och roligt år för egen del. Bara att hoppas på något liknande i år!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0