Idioterna förstörde festen

Jag har ALDRIG någonsin varit så besviken efter en fotbollsmatch som igår. Ingen förlust genom åren, varken när det gäller mitt eget spelande eller mina favoritlag, har smärtat så mycket och gjort mig så nedstämd som det avbrutna derbyt igår.

Jag - och många tusen till (exempelvis de 24 000 som fanns på arenan) - hade sett fram emot Skånederbyt nere i Malmö sedan länge. Det skulle bli årets största match, årets bästa fotbollsfest och Sveriges två bästa fotbollslag skulle mötas i ännu ett hett, spännande möte. Och så blev det ju också, ett litet tag. Inramningen var magisk, tifot från MFF-klacken vackert, sångerna rullade runt mellan arenaväggarna och matchstarten var oerhört bra. Två riktigt starka lag, ett enormt tempo och väldigt händelserik fotboll som alla såväl på arenan som i tv-sofforna måste ha gillat. Det var strålande fotboll och alla förutsättningar för en perfekt kväll fanns där.

Men så efter cirka en halvtimmes spel förstördes allt. Och då talar jag inte om Helsingborgs ledningsmål. Visst kändes det snöpligt, särskilt med tanke på hur bra och optimistiskt som MFF hade startat matchen, men man hann inte ens reflektera över att MFF nu låg under förrän matchen var förstörd. Förstörd, avslutad och förlorad på grund av ett par enskilda idioters verk.

Någon mindre intelligent människa fick för sig att kasta ett knallskott mot HIF-målvakten. Bara det hade förmodligen räckt för att bryta matchen och tilldöma MFF en förlust med 0-3, men nu skulle ju eländet fullbordas genom att en jävla pajas tyckte att det var en bra idé att ta sig in på planen och ge sig på HIF-spelare.



Redan då var vi i klacken helt övertygade om att matchen skulle brytas. Det fanns ju inget annat att göra om reglerna skulle följas så det är bara att accceptera. Så oerhört tråkigt bara att det inte fick avgöras på planen och att MFF inte fick chansen att vända.

Jag kanske ska tillägga att jag alla dagar i veckan hellre hade tagit en 0-1-förlust efter 90 minuter än det här.

Att jag dessutom hade Karin med mig, om än i fel klack, nere på arenan gjorde nästan saken än tråkigare. Vi skulle ju få uppleva festen tillsammans och ha ett par roliga timmar nere på nya Malmö Stadion, men så blev det så här. Det finns knappt ord för att beskriva hur fruktansvärt illa det kändes.

Jag vet att barn svälter i Afrika, bomber faller över länder världen över och att människor dör i aids dagligen. Fotbollen är långt ifrån alltid, men det spelar ingen roll för mig en dag som den igår. Då var det faktiskt riktigt nära till tårarna, utan överdrift. På samma gång som en fotbollsmatch förstördes blottades ännu en gång ett stort samhällsproblem och det var tragiskt såväl för alla fotbollsfans som för samhället i stort. Hur fan fungerar folk?

Jävla idiot, eller jävla idioter rättare sagt: Ni stal festen. Fy fan. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0