Frustrationsframkallande

Tanken var egentligen att skriva endast ett idrottsrelaterat inlägg. Det med fokus på helgens frustrationsframkallande ämne nummer ett: Usla domare. Okej, jag vet att jag låter som en bitter och gnällig man (vilket jag säkerligen också kan vara ibland) och att man lätt får en dålig förlorar-stämpel på sig om man kritiserar domarinsatser. Men ibland går det helt enkelt inte att hålla sig.

Var det ett spanskt domarpar som dömde bronsmatchen i handbolls-VM igår? Frågan är berättigad tycker jag. Nog för att jag inte har några högskolepoäng i regelkunskap inom handboll, men när Dalibor Doder efteråt säger till tidningarna att "de hade två man mer på planen" och syftar på domarnas svaga insats är man väl som kritiker inte helt ute och cyklar?

Frustrationen blev inte mindre när jag sedan slog över till Inter-Palermo i Serie A. Jag försvarar ofta Serie A i diverse diskussioner och jag brinner verkligen för ligan. Främst för Milan förstås men även för fotbollen i sig. Dock går det inte att bortse från hur pinsamt dålig domarstandarden med jämna mellanrum är. Nog för att de kan ha en dålig dag precis som spelarna, men någon måtta på inkonsekvens måste det väl ändå vara?


Jag blir så sjukt trött på domare i Serie A som ena minuten blåser frispark för en sak, för att sekunden nästa släppa en exakt likadan situation. Eller de som plockar fram kortet för en fällning, för att minuten senare nöja sig med frispark när fällningen är värre än den föregående.

Jag är fullt medveten om att domarna, såväl i Skånesexan som i Serie A, har en otacksam uppgift och ofta får ta alltför mycket skit. Men det kan ändå inte vara acceptabelt med såna undermåliga insatser där inkonsekvensen lyser igenom så starkt.


Domaren i Intermatchen ger Inter en frispark som inte finns på världskartan när Lucio, som vanligt, slänger sig och spelar pajas. Resultatet blir att Inter kvitterar på den feldömda frisparken. Minuten före släppte domaren, trots att han såg den, en stängning som i hockey hade gett två minuters utvisning för interference. Logisk nivå, någon?

På samma sätt fick Van Bommel sin andra varning oerhört billigt mot Catania kvällen innan, bara för att vi Milanfans skulle få se hur domaren endast nöjde sig med frispark när Ibrahimovic några minuter senare sparkades ner i knähöjd. Logiskt? I helvete heller.

Kanske skulle de italienska domarna döma bättre
om de visste om hur min frustation ledde till att humöret gick ut över min sambo, var på hennes humör också sänktes till en ganska illavarslande nivå? Åtminstone skulle inte jag, om jag vore i deras kläder, vilja vara bidragande till en sådan ekvation... ;)

Men jag är inte bitter, det måste faktiskt påtalas. Tvärtom är jag nästintill oförskämt nöjd med livet för att vara på en måndag :)



Kommentarer
Postat av: Johan C

Kan tänka mig att firma Perlskog och Hellgren har sågat domarna i TV? Får de för sig något så blir det som en snöboll i nedförsbacke... Jag var på plats i Arenan och såg matchen med en fd allsvensk domare och min uppfattning var absolut inte att domarna förstörde för svenskarna... Inte hennes heller för den delen. Visst blev domarna utbuade så det fanns väl de som höll med men jag gör det inte iaf. =)

2011-01-31 @ 16:10:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0