Vind i seglen

Efter sju sorger, åtta bedrövelser, många tunga förluster, en del genomklappningar, lite internt tjafs och en allt annat än optimal säsong har vi i HF Olympia äntligen fått lite vind i seglen. Om det är tillfället får framtiden utvisa, men vi ska åtminstone göra vårt bästa för att de positiva vindarna ska fortsätta att blåsa under resten av hösten.

Segern förra helgen mot bottenkollegan IK Bergandy med 7-2 (2-0) följdes upp av en stabil 3-0-viktoria (2-0) igår mot kvalplats-placerade IF Alexander Den Store. Därmed tog vi också steget förbi dem och efter att ha legat under nedflyttningsstrecket sedan omgång fyra, då vår fjärde raka förlust inkasserades, är vi nu äntligen uppe på kvalplats. En poäng före just Alexander med två matcher kvar att spela av division 6-säsongen.



Fortfarande är det en hel del jobb som återstår innan kvalplatsen kan säkras, men det ser åtminstone ljusare ut även om vi långt ifrån får ropa hej än. Kommande helg väntar Wormo IK och förhoppningsvis kan vi rubba Landskronalaget i det mötet.

Gårdagens match genomförde vi på ett stabilt och bra sätt. Första 20 minuterna var riktigt bra, vi tog ledningen och gav inte Alexanderspelarna något utrymme då vi satte hög press rakt igenom. Sedan föll vi in i deras tempo, precis som senast mot Bergandy, men lät dock inte gästerna skapa mer än en enda kvalificerad målchans före paus. I stället hann vi med att utöka ledningen till 2-0.

I andra halvlek hade vi kontroll på händelserna och skapade via farliga omställningar ett antal lägen till att punktera matchen. De prickade ribban men i övrigt hade de egentligen ingenting av värde i chansväg. Vi däremot borde ha stängt drabbningen tidigare än vad som nu blev fallet då vi bland annat kostade på oss att bränna en straff. 3-0 kom dock med cirka tio minuter kvar efter att de drabbats av en utvisning och saken var klar.

Mot slutet tappade domaren delvis matchen och våra motståndare uppträdde riktigt grinigt. Själv hann jag under mitt 20-minutersinhopp med att hamna i händelsernas centrum då en Alexanderspelare ilsknade till (utan anledning egentligen) när jag markerade honom vid en frispark, för att sekunden senare placera en armbåge i bröstet på mig. Gult kort för honom och det kunde han inte ta, utan hävde ur sig än det ena än det andra mot domaren och mig vilket renderade i ett rött kort (direkt ska tilläggas, så en avstängning på flera matcher lär vänta med all rätt). Det beslutet var förstås inte mig emot och dessutom kände jag mig oskyldig i situationen. Två röda kort för motståndarna och 3-0 för oss var ett talande facit för matchen.

Över lag var det roligt att spela igår och trots att det endast blev ett inhopp fick man känna sig rejält delaktig. Hann i alla fall med att spela 1-0, få en motståndare utvisad och finnas med på planen när vi punkterade matchen. Dessutom var nog de minuterna lagom för min förkylningsslitna kropp.

Mer om matchen läser du här:
http://www1.idrottonline.se/templates/NewsPage.aspx?id=602227



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0