Vinter i Skåne

Det har snöat rejält i Skåne i natt och snö är lika med kaos här. Skåningarna är förstås inte vana vid att skänkas några större mängder vitt från himlen så när vintern väl plockar med sig lite snö och hälsar på då slutar städerna att fungera normalt. Tågen går inte (det gäller väl i och för sig hela landet), trottoarerna täcks av snö och cykelbanorna förvandlas till dödafällor om man trotsar vintervädret och ger sig på att cykla.

Nu är det dessutom mycket snö - på riktigt och inte bara i skåningarnas egen värld. Så nu ska jag inte låta hånande, utan kan instämma i att snön nu ställer till berättigade problem.

Att SJ inte bemästrar vintern har vi ju redan märkt och idag blev det extra tydligt för mig när jag fick ett SMS som förkunnade att måndagens tåg som jag hade bokat till Kalmar är inställt. Lagom surt när man lyckats få en förstaklass-biljett för 300, billigare än vad andraklass-biljetterna på samma tåg var. Inte mycket muntrare blev man heller av att höra "du är nummer 40 i kön" när det var dags att ringa till SJ:s kundtjänst för att se till att få tillbaka pengarna.

Men nu ska jag inte bara gnälla. Jag har fått tag i en annan biljett hem på tisdag och de senaste dagarna har varit riktigt julmysiga här i Helsingborg. Karin och jag spenderade ett antal timmar ute vid det stora köpcentret i Väla igår, handlade julklappar och åt på IKEA. Därefter blev det godis, film och julklappsbyte. En fin morgonrock från svärmor fick jag plus vantar och en riktigt snygg skjorta från älsklingen. Helt perfekt det! :)

Karin fick i sin tur parfym av mig (klassiskt, jag vet, men blev uppskattat) och ett halsband från mamma och pappa. Så ingen av oss klagade utan rundade av en kanondag med att vara riktigt nöjda.

Det är skönt att ha allt inhandlat och klart. Nu är det bara att invänta nästa vecka och julfirandet på hemmaplan. Om man kommer dit, det ska jag nog inte vara alltför säker på med tanke på vad SJ har presterat hittills i vinter...





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0