Ge oss fler såna som Idol-Tove

Jag läste i Aftonbladet häromdagen om Tove Styrke, ni vet hon Idol-Tove som slog igenom i förra omgången av Idol med en lite egen och personlig stil. Inte för att jag lusläser Aftonbladets nöjessidor, så är faktiskt inte fallet. Men jag fastnade för ett citat i artikeln och kände att den var värd att läsas. Citatet som fick mig att fastna var följande: "hela kändisgrejen är äcklig". Ett resonemang och en åsikt som den unga sångerskan utvecklade med följande ord: "...folk utnyttjar media för att ta sig fram och egentligen har de inte gjort någonting."

Är det inte helt underbart att höra hur en ung och lovande artist, som mycket väl skulle kunna använda sig av medierna på många sätt för att öka uppmärksamheten kring sig, och därmed få mer publicitet och tjäna mer pengar, totalt förkastar den kultur som hon själv skulle kunna vara en del av? Jag tycker det i alla fall.




Nu låter jag förmodligen gammalmodig och tråkig, men låt mig göra det då. I sommar har man kunnat läsa i kvällstidningarna (ja, jag läser dem, jag erkänner) om snorungar som sparar hela årets studiebidrag för att kunna leka rika i Båstad under en vecka, om studenter vilka normalt sett sitter i sina studentrum, käkar billig mat och lever alldagliga liv men som under några heta sommardagar tydligen verkar tro att de är något, eller åtminstone att andra tycker att de är det.

Ett av sommarens nya begrepp är vaskning. Ni har läst om det? När man, främst ungdomar, beställer in två flaskor champagne bara för att sedan be kyparen hälla ut en inför övriga krogbesökare. Seriöst, är det status? I så fall kan man undra vart vi är på väg.

I ett samhälle där ovan nämnda pinsamheter tydligen av många ses som en statusstämpel är det befriande att höra hur Idol-Tove resonerar:
"Jag är kanske den enda 17-åringen som inte är sugen på krogen. Jag känner mig som en gammal gubbe. Jag sitter hemma och lyssnar på Hoola Bandoola band och skriver låtar."

Jo, jag har också hängt på krogen och tyckt att det har varit en väldigt vettig och rolig sysselsättning. Något som det fortfarande kan vara och givetvis också ska vara för många. Men hur löjligt blir det inte när man matas med dessa wannabe-ungar som söker uppmärksamhet och lyfter sig själva till skyarna enbart för att de bränner pengar (inte sällan pengar som de tvingas ta SMS-lån för att täcka upp för) under en hel sommar?

Något av det löjligaste jag har hört i sommar är förresten följande textrad från ett reportage i Aftonbladet om festkulturen i Båstad: "Jens, som har antagit festnamnet von Mögen...".
Herre min skapare. Hur patetisk får man bli?

Hej, jag heter Jens von Mögen, jag festar och är coolast i stan, verkligen, jag kan beställa in champagne åt dig snygging, vi tar två flaskor så ber vi kyparen hälla ut en, vaskning, asballt, coolast i stan som sagt, är man rik så är man vet du, vad jag jobbar med? eh...jag, eh, hehe, jag pluggar, hehe, men du vet, man sparar ju studiebidraget så att man kan festa järnet och vara ascool i Båstad, det gör ju alla, vi är coola liksom...

Det är inte konstigt om folk bävar för vad som komma skall, oavsett hur valet går i höst och vilka som leder oss vidare framöver. Inte när sådana pajaser som ovan ska ha en roll på arbetsmarknaden i framtiden.

Nej, nån jävla ordning får det väl ändå vara. Ge mig fler såna som Tove Styrke, fler unga människor med fötterna på jorden och sunda värderingar. Mer Idol-Tove åt folket! Eller mer Romelo Lukaku för den delen. Han har inte antagit namnet von Mögen, men däremot nobbar han för tillfället chansen att bli extremt förmögen på väldigt kort tid. Lukaku är nämligen en av fotbolls-Europas största talanger just nu. Född 1993, redan meriterad i form av ordinarie spel för Anderlecht och en talang utöver det vanliga. Den unge belgaren uppvaktas flitigt av Europas storklubbar i form av Real Madrid, Chelsea och Manchester City. Lätt att se hur pengarna svävar i luften över en och skriva på första bästa penningstinna kontrakt i den ålder kan man tänka (undrar vad von Mögen hade gjort?), men inte Lukaku. Man blir skapligt imponerad av vilken jordnära inställning den killen verkar ha, när han fäller den här kommentaren:
"Jag stannar. Mitt mål är att spela i Champions League med den här klubben och fortsätta mina studier i Bryssel".



Kanske finns det ett visst hopp i alla fall, tack vare Idol-Tove och Romeo Lukaku.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0