Ärtsoppegubben - för alltid en legend

Jag sitter här och äter ärtsoppa, om ni undrade. Och varje gång jag äter just den sortens soppa kan jag inte annat än att småle för mig själv och minnas den sköne ölänningen som jag ringde till våren 2006. Jag jobbade då som bekant för Ölandsbladt och som extraknäck utöver frilansandet hade undertecknad hand om en valundersökning på Öland inför det stundande valet. Den gick i stora drag ut på att man ringde upp ölänningar på måfå och frågade vilket parti de skulle rösta på.

En kväll när jag satt där på redaktionen och plockade nummer i telefonkatalogen föll min lott, skulle det visa sig, på att få samspråka med vad som tycktes vara ett riktigt skönt original uppe på norra Öland. Förmodligen var det en sån där legend som man får tag i ibland på ön som knappt ens varit över Ölandsbron. Underhållning garanterad med andra ord.

- Hej, jag heter Fredrik Alfredsson och ringer från Ölandsbladet. Jag sitter här med en valundersökning.
- Ja, hej du. Själv sitter jag här med en tallrik ärtsoppa.

Världsklass.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0