På ett tåg en onsdagsförmiddag

En riktigt löjlig Aftonbladet-inspirerad "så här ser min dag ut" kommer här kära läsare.

07.15 Klockan ringer ilsket och efter några sekunders fumlande i ett förvirrat sömnigt tillstånd lyckas jag stänga av den. Det bär till viss del emot, men det är inget annat att göra än att lämna den mjuka, varma sängen och älsklingen som ligger där för att ta sig upp och in i duschen. Därefter frukost och packande av de sista småsakerna som ska med hem.

08.15 Pussar Karin hej då och beger mig mot stationen. Tack vare datorn som kommer att bli mitt ressällskap ser jag faktiskt fram emot den sju timmar långa tågresan. FM och uppsatsskrivande ska bli mina sysselsättningar på den normalt sett dryga tågfärden.

09.06
Tåget mot Linköping avgår. Fyra timmars tågresa väntar och därefter är det byte mot Kalmar, för ytterligare tre timmar på tåg.

09.50 Drar igång FM efter att ha tagit mig igenom dagens nummer av Aftonbladet. Nu ska här fördrivas tid.

10.08 (cirka) ”Glöm inte att ta med biljetten. Den krävs för att komma in på Arlanda”. Undrar hur många gånger som jag har hört just den frasen under mina tågresor Kalmar – Gävle/Gävle – Kalmar.

10.16 Mannen i beige jacka som har slagit sig ner bredvid mig har somnat och hans huvud gungar i oregelbunden rytm mot mig. Jag bara väntar på att han snart lägger huvudet i mitt knä. Lite elakt vore om jag tar tillfället i akt när hans överkropp pendlar åt andra hållet och då ger honom en lätt knuff. Resultatet av det skulle bli att den sovande platsgrannen skulle hamna ute på golvet ute i gången…

10.20
Aftonbladets förstasida skriker idag ut att influensavaccinet kan göra en sjuk. ”Hela listan: alla 114 biverkningar”. Läste att en av biverkningarna var medvetslöshet och plötsligt blodtrycksfall, med andra ord ungefär vad Nicko sägs ha råkat ut för igår. Åtminstone fick vår målvakt ett rejält yrselanfall, slängdes ner i en rullstol och var för några minuter föremål för diskussioner kring huruvida de vaccinationsansvariga skulle ringa 112 eller inte. Måste ha varit en syn att se honom i rullstolen, lite lätt borta.

Tilläggas bör kanske att Nicko strax därefter var vid god vigör och stod för en klart godkänd insats på gymmet med mig och Brevbäraren.

10.22 Damen framför mig frågar en liten unge som de har med sig om ”hur gör man egentligen sten, sax, påse”. Vafalls??? Finns det folk som inte vet vad kluns är? Lätt chockad ska jag försöka att återfå koncentrationen och göra lite nytta (det vill säga jobba lite med mitt Milan på FM).

10.30 Är det bara jag som är nöjd idag? Förmodligen inte men det verkar som att just den här onsdagen är en irritationens dag för många. Såväl på bussen till stationen som på tåget omgärdas jag av människor som gnäller, ser bittra ut och verkar vara allmän griniga just idag. Med risk för att låta elak kan jag också tillägga att den kategori människor som i störst (i dubbel bemärkelse…) utsträckning utgör den här tjuriga delningen av befolkningen idag är de som är tjocka. Kanske finns det ett samband mellan deras otympliga kroppshyddor och deras dåliga humör idag?

10.35
Utan datorn hade jag förmodligen riskerat att spåra ur inom kort. Andelen högljudda, jobbiga barn i den här vagnen ökade nämligen lavinartat nyss...

11.05 Hej igen dagboken. Två timmar avverkade redan, det går som tåget det här (den var usel så jag skäms nästan). Den sovande beigea jackan har vaknat och fått sällskap av någon som verkar vara hans studiekamrat. Sällskapet har ett jobbigt skratt och småler fånigt hela tiden.


Två timmar, sen la jag ner det här. Men kom hem gjorde jag och nu har redan en dag på "hemmaplan" gått. Lite mer om den och resterande delen av tiden här utanför Kalmar kommer i nästa inlägg.


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0