Se till så att åsnan vill dricka

Imorse läste jag ett helt underbart uttryck och citat från Erik Hamrén, ett uttryck som sedermera utan anknytning till den artikeln som som jag läste användes om än i lite omgjord form av en av lärarna här på Bauer. "Man kan leda åsnan till vattnet, men dricka måste den göra själv" löd citatet och visst är det helt klockrent. Det är ju precis så det är med så mycket här i livet.

Det går att ge en kille ett par fotbollsskor, men han måste vilja spela själv.
Det går att ge en vacker tjej en bukett blommor, men hon måste vilja besvara gesten.
Det går att ge eleverna en trave papper och böcker, men de måste vilja läsa och vilja lära sig.

För att ta några exempel. Just ur lärarsynvinkel tycker jag citatet är än mer passande och intressant. Inte minst märks det nu när jag är på praktik hur enormt viktig motivationen är hos eleverna. Det handlar minst lika mycket om att hjälpa dem på traven med motivationen och viljan som att lära ut ren kunskap till dem. De måste som sagt vilja själva för att kunna ta till sig det man lär ut.


. . . . . .



I övrigt är det inte
mycket nytt. Ingenting alls egentligen rättare sagt. Allting rullar på, praktiken är oerhört lugn just nu då våra tvåor är ute på prao (praktik kanske det heter för dem också, men det låter roligare om man behandlar dem som små barn...:P) och därmed styr jag bara med att sammanställa och skriva rent min fältstudie. Dessutom ska jag (jag lovar) skriva klart min specialpedagogikuppsats inom de närmaste två veckorna innan praktiken rundas av med två "riktiga" arbetsveckor igen.

Förhoppningsvis håller jag min tidsplan och får de mesta undanstökat inom en överskådlig framtid. Det gäller bara att jag håller uppe motivationen. Något som inte alltid är det lättaste, FM har blivit som en drog just nu...

Bästa idag förutom citat ovan är att jag i morse hittade och laddade hem Marseille-Lyon från i söndags. En toppmatch som slutade 5-5 och som jag känner att man bara måste se.

Bra är det även att det nu vankas träning. #17 står beredd nere vid Gävle Kraftsportcenter och det är dags för mig att bege mig dit. #12 (bilden) kommer dock inte att ansluta idag då han uppges vara upptagen med jobb till fyra och har framfört sina klagomål, mycket högljutt, över att vi väljer att träna utan honom. Men det är bara för vår målvaktsstjärna att bita i det sura äpplet och inse att han i det här fallet inte är oumbärlig... :)











Kommentarer
Postat av: #12

haha :D

2009-11-10 @ 23:10:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0