Toppen 2008

Trots den över lag dåliga och tunga fotbollssäsongen som har gått finns det en del positivt att ta med.

1. MÅSTEVINSTEN MOT NORRHAM
Efter ett antal matcher i rad, en hel höst, utan seger ställdes vi i säsongens näst sista match mot serietvåan NorrHam hemma på Korsnäsvallen. Seger var det enda som kunde ge oss en liten, liten chans att hänga kvar i serien inför den sista omgången. Utan tre poäng den här kvällen skulle vi vara klara för division 5. Saknade flera viktigare spelare gjorde vi och precis alla förutsättningar i världen talade emot oss.

Men vad gjorde vi då? Jo, gick in och stod för säsongens bästa insats och vann med 1-0. Johan "Tysken" Wirtz (bilden) skarvade in segermålet tidigt i andra och därefter krigade vi helhjärtat för att hålla ledningen. En strålande laginsats där alla verkligen slet för varandra och en såväl livsviktig som rättvis seger blev det. För egen del var det förmodligen den bästa insatsen för säsongen med.

Att den sedan inte hjälpte oss i slutändan må vara tungt, men den här matchen är ändå en höjdpunkt att ta med från säsongen som har gått.


Tummen upp från "Tysken".


2. ÄNTLIGEN SEGER!
Under hösten fick vi knappt känna på hur det är att vinna matcher. Framförallt inte a-lagsspelarna. Därför satt vinsten i division 6 med b-laget mot Hille extra fint. Särskilt för de a-lagsförstärkningarna som var med i den här matchen. Äntligen seger tänkte och kände många när slutsignalen gick och vi stod som segrare med 3-1. Detta efter att ha vänt 0-1 i paus och kämpat stenhårt för varandra i andra halvlek. Sällan man ser sån glädje efter en b-lagsseger.


Måljubel (förvisso från en annan match...) för KBK.


3. 2-1 PÅ NYNÄS MOT GÄVLE GIK I SEXAN
Roligaste b-lagsmatchen i år får jag nog lov att säga. Mot ett ganska välmeriterat och rutinerat Gävle GIK, som vi åkt på storstryk av tidigare under säsongen, gjorde vi troligtvis säsongens bästa insats rent spelmässigt och vann med 2-1. En storspelande Parre (med mig på bilden) i målet räddade oss vid ett antal tillfällen, men samtidigt så spelade vi bra fotboll och behövde inte skämmas över vinsten.


Jag och målvakts-Parre.


4. SÄSONGSPREMIÄREN
Trots att det blev förlust med 1-4 var säsongens allra första match en av de roligaste. Att äntligen få dra igång matchspelandet efter en lång försäsong är en speciell känsla, det vet alla som sysslar med fotboll. Därför kändes det speciellt att kliva in på Strömvallen den 23:e februari för att möta GIF:s Tipselit. Förlorade till slut med 4-1 (2-1 i paus) men säsongen var äntligen igång på allvar. Dessutom fick jag efteråt höra att jag stod för min bästa match så långt i KBK-tröjan.



Brännström (till höger bredvid mig här) blev KBK:s premiärmålskytt 2008 tack vare sitt mål på Strömvallen.


5. PERSONLIGT DERBY
I säsongens tredje division 6-match ställdes vi mot IK Sätra, med andra ord ett riktigt prestigemöte för mig som Sätrabo. Att dessutom Noa fanns med i Sätras trupp gjorde inte prestigen mindre. En inte allt för välspelad men spännande och målrik match vanns av oss med 4-2 till slut. Själv hann jag med att spela fram Jim till ett av våra mål, orsaka en straff och snacka till mig en varning. Händelserikt och roligt!


KBK:s nummer 3.


Bubblare: 
FÖRSTA INHOPPET I NIK DÄR HEMMA UNDER SOMMAREN
Var ju utlånad till min gamla klubb Nickebo IK under sommaren. Blev mer speltid i a-laget än vad jag hade räknat med och framförallt inhoppet i vårens sista seriematch, hemma på Ljungvallen mot Blomstermåla, var en höjdpunkt. Efter en ganska medioker vår avslutade vi på bästa sätt, körde över gästerna som då låg tvåa i serien och vann med 5-1. Det blev starten på en fin formtopp som räckte långt in på hösten och till slut gav NIK en fjärdeplats i tabellen. Det visste vi förstås inte då, men segern var efterlängtad och stämningen på topp efter matchen. Bättre comeback kunde jag inte få i NIK-tröjan. Hoppade in som forward (!) (eller i alla fall som släpande anfallare) och spelade strax bakom Bojan (bilden) under den sista kvarten. Vårt samarbete gjorde mig så när till målskytt till och med och när Sebbe dunkade dit 5-1 i slutet var succén total för NIK den kvällen. Ruskigt kul var det att spela och jag gjorde i alla fall inte bort mig.


En slitvarg och en stjärna bredvid varandra ;)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0