Skön premiärseger med b-laget

Igår var det dags för seriepremiär i division 6 Gästrikland för vårt b-lag och själv fanns man med som vänsterback när NorrHam 2 gästade Korsnäsvallen. Kul att börja att spela om poäng, äntligen, och att serien nu äntligen skulle dra igång.

KBK-elvan:
Bentzer - Melin, Mirza, Arash, Affe - Enes, Welde, Nordqvist, Jim - Hammar, Mossberg.

Särskilt rolig start blev det dock inte, inte under de första 45 minuterna. För så bedrövligt dåliga vi var, ingenting fungerade egentligen i första halvlek. Enkla passningar slogs bort, själv var jag en av alla syndare som drällde en del. Vi slarvade gång på gång med den avgörande passningen och trots att vi skapa en del chanser så fungerade det inte alls spelmässigt. Vi fick inte tag i bollen på mitten och försvarsmässigt var vi långt ifrån bra. Deras långbollar fick gå över vår backlinje gång på gång. Tur att de antingen gick för långt eller att Bentzer räddade oss genom att spela långt ut och rensa bort bollarna. Annars hade underläget varit större än 0-1 i paus.

För i underläge var vi, även det på grund av för dåligt försvarsspel av oss.  Lite oturligt också får man väl säga och får skylla målet en del på att vi ställde upp med en för säsongen helt nykomponerad backlinje. Kortfattat kan man säga att målet tillkom efter att Mirza och jag själv sprungit ihop en liten bit in på egen planhalva när NorrHam kontrade. Med lite bättre kommunikation hade det inte hänt, och med en mer samspelt backlinje hade någon av de andra två backarna hunnit täcka upp. Vi hade egentligen rätt bra koll på situationen trots misstaget, så kändes snöpligt att det skulle leda till ett mål.

Avslutade första halvlek med att få säsongens utskällning så här långt av Bentzer. Berättigad var den också då min för löst slagna bakåtpassning till honom så när snappades upp av en NorrHam-spelare. Tur att Bentza var alert och hann först.
Jag precis efter att jag slagit passningen: "Det är lugnt Bentzer"
Bentzer sekunden efter att han sparkat bort bollen (så att det hördes till andra sidan stan typ): "Det är fan inte lugnt!"
Jag: "Nej, men lugn Bentzer, lugn"
Bentzer: "Det var fan inte alls lugnt!"
Jag: "Lugn, lugn..."
Bentzer: "Men skrik inte att det är lugnt då. Det var inte lugnt"

Vi gillar varann ändå, Bentzer och jag :)

I paus snackade vi om att vi var tvungna att ändra försvarsspelet, falla tidigare när vi såg att de skulle slå sina långbollar (deras högerback slog dem gång efter gång...) och att vi skulle börja snacka och fokusera positivt. Saker som sedan fungerade helt perfekt efter paus.

Underbart att se hur vi höjde oss, hur alla krigade för varann och hur spelet började att fungera. När vi började ligga rätt med backlinjen fick vi stopp på deras långbollar, tog bort deras anfallsspel helt och fick i takt med det även igång vår egen offensiv. Jims och mitt samarbete på vänsterkanten funkade perfekt, vet inte hur många gånger vi kom runt där. Riktigt kul var det helt plötsligt att spela.

Jim kvitterade till 1-1 på ett placerat skott intill stolpen innan han också satte 2-1 på straff sedan Mossberg fällts. Efter 2-1 väntade man sig en NorrHam-anstormning mot slutet men jag tycker att vi hade bra koll på det hela. De tilläts inte skapa några riktigt heta chanser samtidigt som vi hade en del lägen. När inhoppande junisen Twana nickade in 3-1 på ett inlägg var sedan saken klar.

Slutminuterna gick åt att bara bevaka ledningen och njuta av att tre poäng var på väg att inkasseras. Själv bjöds jag också på en mindre trevlig tur ner i marken när en NorrHam-spelare i en duell sprang ner mig totalt, landade över mig och såg till så att jag gled ett par meter framlänges på vår usla plan. Mer grus än konstgräs består den av, vilket gjorde att jag skrapade sönder halva högerbenet typ...

Fick dock frispark och vi tog ju tre poäng, så får väl vara värt det. "Det får man ta", som Jimmy "Mannen utan smärtgräns" Brännström sa :) Men han skulle väl iofs spela med brutet ben...

Tre poäng och säsongens första seger i en tävlingsmatch gjorde att mitt trasiga ben inte bekom mig under resten av kvällen. I stället fullkomligt njöt jag av segerns sötma.

Plus för övrigt till hela laget för vår andra halvlek. Riktigt nöjd även med min egen insats efter paus. Funkade kanon på vänsterbacksplatsen då. Bäst i KBK för dagen får nog sägas vara Håkan Hammar som klev ner och styrde på mitten i andra halvlek. Bentzer stabil även han, precis som Mirza när han tog tag i defensiven i andra halvlek.

Reflektioner från torsdagskvällen:
- Att glida flera meter framlänges på vår så kallade konstgräsplan är inte att rekommendera

- Bentzer kan låta ganska arg :)

- Premiärsegrar är för jäkla sköna

- Segrar som kommer efter att man har vänt underläge är de bästa

- Lasse Wall får gärna spela Just idag är jag stark många gånger på Korsnäsvallen den här säsongen, för det innebär att KBK har tagit tre poäng :)

- Det är kul att spela vänsterback

- Fick en assist på Jims 1-1-mål, första poängen för mig i år (snart börjar nog varningarna att trilla in också...)

- Apotekarnes passionsfrukt/apelsin-läsk är riktigt god, passade bra att "fira" med :)


image54



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0