Prestigeseger

Korsnäs BK 2-IK Sätra 4-2, bäst den här veckan utan tvekan. Den känsla av enorm lesshet och besvikelse jag kände i tisdags kväll försvann som tur var ett dygn senare. Att vinna mot Sätra i division 6 är på många sätt som att vinna vilken fotbollsmatch som helst, men samtidigt ändå klart mer prestigefyllt för egen del. Dels bor jag som bekant i Sätra, dels är det deras a-lag och dessutom så spelar Noa där. Tyvärr blev det inga dueller mellan oss på Korsnäsvallen under onsdagskvällen då han satt på bänken, men samtidigt var det kanske tur det för då hade väl risken funnits att jag hade dragit på mig mitt andra gula för kvällen...

Dagens KBK-lag:
Bentzer - Melin, Lunken, Mirza, Affe - Enes, Welde, Dulle, Danne S - Rami, Jim

Som synes vänsterback igen för min del och kapten fick jag också äran att vara. 

Vi inledde skapligt första tio och stod upp bra spelmässigt mot i alla fall på pappret starka Sätra. Efter hand började de dock ta över spelet mer och mer, något som kunde ha vållat oss problem men vi redde ut det på ett bra sätt. De hade boll, rullade runt och försökte komma till avslut men vi täppte till bra framför eget straffområde. Då de sällan tog avslut och hellre ville spela sig igenom stoppade vi allt som oftast deras anfallsförsök innan det blev allt för farligt.

Ologiskt sett till spelet kontrade vi dessutom in 1-0 via Rami. Just kontringarna skulle komma att vara ett vasst vapen och innan Sätra hade hunnit repa sig kontrade KBK på nytt bort gästerna. Samme Rami ökade på till 2-0 och vi hade kopplat ett visst grepp om matchen rent resultatmässigt.

Innan paus kom 2-1 men vi gick ändå in i paus med ett stärkt självförtroende. Måste erkänna att jag hela dagen känt av en viss oro inför matchen. Sätra kändes på förhand riktigt starka och en konstig, negativ känsla fanns hos mig före avspark. En känsla som försvann ju längre matchen led och vi märkte att vi verkligen kunde mäta oss med dem.

Andra halvlek inledde vi riktigt positivt. För första gången sedan början av matchen fick vi tag i bollen lite mer och kunde rulla runt en del. Skönt att få lite andrum och dessutom tvinga Sätraspelarna att jobba hårdare. Vår positiva start gav också utdelning i mitten av halvleken. Vi tog oss fram längs vänsterkanten, inbytte Ismael ryckte loss och fick till ett perfekt inlägg som Enes (mycket internationella namn nu :P) nickade in vid bortre stolpen. Oerhört skönt att få 3-1 och skaka om gästerna ytterligare.

Med dryga kvarten kvar kom dock 3-2 på straff. En straff som undertecknad själv orsakade. Hands blåste domaren för, något som vi inte var direkt överens om. Visst, bollen tog på armen när jag klev in från vänsterbacksplatsen och bröt ett friläge några meter in i staffområdet. Men armen var (enligt mig i alla fall) intill kroppen. Dessutom kunde domaren omöjligt se det från sin vinkel, med tanke på att såväl jag som Sätraspelaren var mellan bollen och domaren i situationen. Kul att signalen kommer en halv dag efter också, bra beslut... Har vissa problem med att hålla tyst när domsluten går emot, så kostade på mig att ta en varning för snack. Första gula i år faktiskt. Såg kanske inte så fint ut att som lagkapten snacka till sig ett gult, men ibland kan man inte hålla igen.

Var inte så långt ifrån att åka ut sen heller. Löjligt, även om det var onödigt av mig att klaga när jag redan hade ett gult. Men skrika "nej" när man får en frispark emot sig måste vara okej, annars är domarnivån pinsam.
"Du är inte i position att hålla på och tjafsa nu. Du är såååå nära, så nära, att åka nu. Okej?!"
Därefter var jag tyst, tro det eller ej :)

Jim drog dessutom in 4-2 med ett vänsterskott utifrån och de sista tio kontrollerade vi tillställningen. Kanske ingen rättvis seger om man ser till bollinnehav och spel, men samtidigt så var vi effektiva och bakåt stängde vi till ganska bra. Alla krigade på rejält och det var härligt att se vilket hjärta KBK visade den här kvällen, för att hålla med Bentzer. En riktig laginsats var det.

För egen del gick det också helt okej. Första halvlek var godkänd, andra till och med ganska bra. Framförallt defensivt, trots straffen. Så jag är nöjd.


image62



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0