En värld full av fotboll 2

För läsbarhetens skull (sånt lärde jag ut under min korta tid på John Bauer, typografi och annat skoj...) blir det två kortare (åtminstone inte jättelånga) inlägg om veckans fotboll i stället för en hel uppsats på en gång. Tisdagen har vi klarat av och landar nu under onsdagskvällen.

. . . . . . . .

B-lagsmatch i division 6 borta mot Älvkarleby. Ett litet lantligt samhälle, likt mitt gamla Nickebo där hemma, med sitt represenationslag i sexan. Såna sköna byar där folk brinner för fotbollen är ganska roliga att komma till faktiskt. Och det är roligare för oss förstås att möta a-lag än andra reservlag.
image69
Ett ganska starkt lag hade vi på pappret och förhoppningarna om tre poäng var på förhand stora. De blev inte mindre när matchen väl kom igång och vi på tio minuter gick upp till en 2-0-ledning.

Dagen till ära ställde vi förövrigt upp med följande manskap:
Bentzer - Melin, Mirza, Hammar, Affe - Enes, Pär, Jim, Ismael - Rami, Robin.

Som sagt tog vi ledningen tidigt. Var faktiskt själv lite delaktig då jag klev fram och bröt ett uppspel, vände inåt, spelade vid till Hammar som hade klivit upp precis som jag från backlinjen, var på denne i sin tur fann Robin med en fin djupledsboll. Robin sprang sig fri och revanscherade sig för missen mot SIF i tisdags genom att göra sitt första mål i KBK-tröjan.

Ett kompakt grepp hade vi inledningsvis om spelet och rullade runt riktigt bra. Spelade ut hemmalaget helt gjort vi faktiskt och skapade också många chanser. Jim tog sig igenom på egen hand och gjorde 2-0, ett mål som redan då i princip stängde matchen.

Visserligen tappade vi spelet delvis efter halva första halvlek och kom in mer i Älvkarlebys kämpande, långbollande sätt att spela. Men även om de kom upp högre i planen och fick mer att säga till om så var vi aldrig särskilt illa ute. Bentzer stod för en grymt snygg tv-räddning, säsongens mest bildsköna parad hittills, men i övrigt hade de inte mycket chanser. Backlinjen fungerade utmärkt hos oss den här kvällen och vi gick till pausvila i en 2-0-ledning. 

Andra halvleks spel från vår sida kan sammanfattas med ett ord: Kontrollerat. Vi gjorde inte mer än vad vi behövde, först sista 20 höjde vi återigen tempot när de hade drabbats av en utvisning och sprang sönder dem totalt. Till och med jag var uppe på ett antal offensiva utflykter från vänsterbacksplatsen. Chanser fanns också att utöka. Vi hade flera farliga nickar, framförallt genom Robin, Pär tvingade Älvkarlebymålvakten till en fin räddning med ett distansskott och vi brände flera frilägen. Även jag var ganska nära på returen från en ribbnick av Robin. Blev dock en närkamp med målvakten som slutade med att Robin fick två nya chanser, varav han på den första träffade målvakten och den andra mig...

Spelade dock ingen roll, "Rooney" hade ju gjort sitt mål för dagen och jag var nöjd ändå. Vi tog ju tre nya poäng och dessutom kändes det bra för egen del.

Korta reflektioner från matchen i övrigt:
* Lagkapten igen, alltid kul. Höll mig dessutom klart lugnare än mot Sätra, inget snack med domaren den här gången

* Domaren var förövrigt en pajas utan dess like. Till slut gick båda lagens spelare bara och skrattade och sinsemellan konstaterade att "här är vi 22 spelare som vill spela fotboll och sen dra hem och se Champions League-finalen, men han verkar göra allt för att vi inte ska få spela"

* Det var en ganska snäll match, även om det small en del. Inga griniga miner spelarna emellan, men ändå nio gula och ett rött kort (!). Säger det mesta om domarinsatsen. Karln kunde konsten att blåsa sönder en match... 

* Pär J fick sig en uppläxning av domaren men lyckades undvika ett gult kort :)

* Ny varning för min del, den här gången för en glidtackling. Enligt mig en klockren brytning utan dobbarna före. Men var ingen idé att ifrågasätta, det förklarade domaren för mig:
"Varför blev det varning?" 
"Det ska du inte fråga mig! Har du aldrig spelat fotboll förr?!"

*
Skön bedömningsnivå han hade. Släppte helt en situation lite senare där jag blev nersparkad på mittplan: Kvällens klaraste kort, förutom det som jag skulle ha haft i första för en något feltajmad glidtackling. Säsongens klaraste varning som inte blev varning alla kategorier måste det ha varit...

. . . . . . . .

Skön seger, trea fina poäng och efter stormötet i Älvkarleby väntade en ny stormatch: Champions League-finalen mellan Man Utd och Chelsea. Blev käk och CL-finalsittande hemma mot Bentzer för hans, min och Robins del. Något vi absolut hade gjort oss förtjänta av :) Jubel från vår sida när United tog hem det till slut också, riktigt skönt det med.
 
image70



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0