Klass 9A volym 2

Det populära programmet (åtminstone försöker lärarna på Hig:s lärarutbildning att få oss att kika på det) Klass 9A ska få en slags uppföljare här i bloggen. Har tidigare vidrört lite vid mina upplevelser på högskolan och nämnt några av mina nuvarande klasskamrater, men från och med nu ska det bli ett stående inslag. Åtminstone en gång per vecka ska ni få ett nytt "avsnitt" av Grupp B AU2, som titelnamnet kommer att vara framöver.

Vi börjar med en liten introduktion för nytillkomna läsare, så att ni får ett litet hum om vad jag egentligen snackar om. Som bekant, för många i alla fall, pluggar jag sedan drygt 1,5 år tillbaka här i Gävle till gymnasielärare (medielärare och troligtvis svensklärare blir det av mig till slut, hoppas jag). Under våren nu läser alla vi lärare som började ht 06 något som kallas AU2 (allmänt utbildningsområde). Vi lär oss att bli lärare, kan man säga. Kanske inte låter så kul (är det inte heller alla gånger...) men det finns ändå en del roliga episoder att berätta om. Så håll till godo nu ett antal veckor framöver.

Som en liten mjukstart tänkte jag göra er bekant med de karaktärer som lär dyka upp här vecka efter vecka.
Så vi börjar med en liten "roll-lista".
Vi fem - min studiegrupp som jag jobbar med då vi varje vecka jobbar mycket i smågrupper. Återkommer till Vi fem senare i det här inlägget.

Den osynlige - är en person som knappt ens syns, men som ändå på något sätt ofta blir vårt samtalsämne när "Vi fem" äter lunch tillsammans. Inte dåligt det, för att vara osynlig...

Besserwissern - fick sitt smeknamn tidigt av mig då han tog enorm plats de första lektionerna. Har taggat ner betydligt numera men får ändå ha kvar namnet, då han stundtals gör sig förtjänt av det.

Mammaligan - av namnet att döma förstår ni nog vad dessa människor har gemensamt. Har också taggat ner, från att ha varit en samling bestämda och småtjuriga personer, men förtjänar ändå detta namn, utan tvekan.

Hunden - behöver inte beskriva den här personen så mycket, räcker gott och väl med bilden nedan för att förstå vad jag menar (likheterna är nämligen slående).

image42

Det lär säkert dyka upp nya namn under vårens gång. Har en del personer som lätt platsar här, men som ännu inte har fått några passande namn. Kommer nog på något inom kort :)

Till min studiegrupp då, Vi fem. Den består av mig själv (logiskt nog), Emma B, Petra, Heidi och Diana. Anledningen till att jag skriver namnen på mina gruppkompisar är att jag ändå aldrig skulle våga skriva nån skit om dem här i bloggen, så det är ingen mening med att dölja vilka jag menar ;)

Petra och Heidi har dock redan fått smeknamn här. Den förstnämnda kommer i fortsättningen att benämnas som Blindskriverskan. Heidi i sin tur går numera under namnet Miss Koskenkorva här. Hoppas ingen tar illa vid sig :P

Har faktiskt bara gott att skriva om vår lilla grupp så här långt. Riktigt kul har vi faktiskt. Kan kanske inte bli annat med konstiga dialekter (Småland, Gotland, Finland), allmänt roliga och flummiga människor, folk som vågar säga vad de tycker och tänker och en kvintett med humorstarka personer.

Blindskriverskan: "Du var värst under AU1, när du snackade om vikt och det"
Undertecknad: "Jaha, du menar när jag skojade om att jag inte såg fötterna när jag duschade"
Miss Koskenkorva: "Eh, jag tänker inte fråga vad som var i vägen"

De där människorna från öst, från Koskenkorvans och bastubadarnas förlovade land, är allt lite grova i sin humor... ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0