Ett nytt felriktat, frustrerande inlägg i skoldebatten
Men den här debattartikeln saknar både insikt och träffsäkerhet, enligt mig. Mikael Flovén, som överraskande (när man läser hans artikel verkar han sakna kunskap i ämnet) tituleras "expert på resursanvändning i skolan", sågar läxorna och får det åtminstone i mina ögon att verka som att vi i skolan inte gör vårt jobb.
Läxfrågan går som sagt att debattera men Flovén är fel ute med sina argument och riktar fokus fel.
Det är rejält okunnigt att hävda att läxorna är orsaken till att elever inte klarar kraven i skolan.
Och det är ett hån mot alla som jobbar livet ur sig i skolorna idag, för elevernas bästa och för deras lärande (samt välmående), att påstå att andelen elever som inte klarar målen skulle kunna vara ner på noll om "skolorna gjorde det arbete de får betalt att göra". Med den logiken borde exempelvis alla brott klaras upp om polismyndigheten skötte sitt. Flovén verkar ha missat att det är fler faktorer än bara de förutsättningar skolan ger som spelar in.
Ansvaret för lärandet läggs dessutom inte alls över på föräldrarna. Det är rent nonsens. Eleverna behöver i vissa fall mer stöd än vad skolan kan ge på grund av för lite resurser, men Flovén verkar på fullt allvar mena att vi lärare i stället för att jobba så hårt som vi borde lämpar över ansvaret genom att ge läxor. Seriöst? Tror du, Mikael Flovén, verkligen att vi lärare resonerar så? Att vi tänker att "äsch, jag orkar inte lära de här ungarna det de ska kunna, de får det i läxa i stället". Okunnigt och hånfullt att antyda det.
Då är det väl just precis resursbrist det handlar om? Jag är tämligen övertygad om att alla lärare skulle vilja lägga mer tid på enbart själva lärandet men som verkligheten ser ut idag behöver vi även agera kuratorer, konfliktlösare, ringa föräldrar, skriva incidentrapporter och annat. Det är inte så att lärarna ägnar mindre än 50% av sin arbetstid till undervisning och sedan slappar bort resten av tiden. Med mer resurser (som jag var inne på i det här inlägget: http://alfredsson86.blogg.se/2016/december/verklighetsfranvarande-skolpolitik.html) skulle vi kunna lägga mer tid åt enbart elevernas kunskapsinhämtning och lärande. Men att läxor på något skulle ersätta tid som jag i min lärarroll inte ger eleverna, eller kompensera för utebliven undervisningstid, är rent nonsens. På skribenten låter det som att vi lärare gärna överöser eleverna med läxor för att minska vår egen arbetsbörda och av ren lathet. Märklig åsikt om det nu är det Flovén menar och tror. Läxor innebär snarare mer jobb för läraren. Hemuppgiften ska planeras, skapas, man ska gå igenom den och dessutom innebär det efterarbete i form av uppföljning och rättning. Så nej, läxor ger inte mig mindre arbetsmängd.
Jag reagerar på budskapet och kritiken i Flovéns debattartikel - det känns så felriktat. Jag tolkar det som att Flovén anser att vi inom skolan dels gör fel som ger läxor och dels inte gör ett nog bra jobb. Men är det något han borde veta är det att felet ligger på en nivå klart över oss skolanställda. Det här handlar om politik, om att vi behöver mer resurser för att kunna ge alla elever oavsett deras förutsättningar det stöd de behöver för att uppnå kraven/målen. Politikerna som ger skolan för lite resurser och för dåliga förutsättningar borde Flovén rikta sin kritik mot. Inte mot att vi lärare, eller en del av oss, väljer att ge läxor som extra träning och som ett komplement till den undervisning eleverna får ta del av i skolan.
För tror man att vi skulle nå ett nollresultat när det gäller elever som inte når målen bara vi tog bort läxorna och i stället bara gjorde vårt jobb (som om vi inte gör det nu) är man rejält naiv och okunnig.
Jag förstår heller inte var Flovén finner lagstöd i att det är fel att ge läxor. Inte ens när han försöker förklara det i texten genom att citera lagen blir det tydligt.
Eleverna får lika tillgång till utbildningen i det offentliga skolväsendet, i skolan. Där sker ju utbildningen. Att förusättningarna för att läsa läxor i hemmet är olika från barn till barn förändrar inte det. Lagbrott? Inte som jag ser det i alla fall.
Det är heller inget som säger att läxor behöver förknippas med en tung börda, att det ska vara ett misslyckande att inte klara sin läxuppgift. Självklart förstår jag att det kan kännas så för en del elever, men då är det ju upp till mig som pedagog att skapa en positiv känsla kring läxläsningen. Det gäller att få eleverna att se läxan som en möjlighet till extra träning, nyttig repetition, något som inte behöver klaras av eller bli helt rätt utan som helt enkelt är bra träning bara man försöker och gör sitt bästa.
Förutom att läxor, om de används rätt, kan ge nyttig träning för eleverna ger de också dessa en möjlighet att träna på att ta ansvar. Ett av skolans uppdrag är att förbereda eleverna för livet utanför skolväggarna. Att då genom en hemuppgift få ta ansvar för att materialet kommer med hem, att det görs ett seriöst försök att lösa uppgiften/göra läxan och att materialet kommer med tillbaka till skolan är nyttig träning när det gäller ansvarstagande och planering av det egna arbetet.
. . . . . . . . . .
Att vara emot läxor, eller framföra saklig kritik mot skolans verksamhet, är en sak. Men det är väldigt frustrerande att läsa hur någon som ska vara expert på vissa skolfrågor uttalar sig i termer som "om bara skolan gjorde sitt jobb". Oerhört arrogant och hånfullt mot alla lärare, specialpedagoger, logopeder, annan skolpersonal och skolledare som dagligen sliter stenhårt för elevernas bästa.
Sedan kan man ju ifrågasätta hur en person som inte verkar ha någon kunskap om hur skolan fungerar kan få titulera sig expert på något som har med skolan att göra.