Orimliga krav och förvirrande bedömningar?
Läste den debattartikeln och visst finns det en hel del poänger i den. Läser man ordagrant vad Skolverkets kriterier säger är det lätt att känna sig stressad och chanslös när det gäller att uppnå dem. Samtidigt gäller det för oss lärare att för oss själva kunna bryta ner dem, förtydliga och verkligen göra allt för att eleverna ska förstå vad som eftersträvas och krävs av dem.
Jag läste även flera kommentarer på Facebook gällande den debattartikeln och bland annat formuleringen "varken föräldrar, elever eller lärare vet hur de ska bedöma". Jag håller med om att det går att diskutera betygsystemet och dess kriterier i all oändlighet, men hävdar däremot att vi lärare utan tvekan vet vad och hur vi ska bedöma. Vi måste ju tolka kriterierna, vi inte bara har rätten att göra det utan måste det för att veta vad vi ska titta efter. Jag läser betygskriterierna inför en kurs eller uppgift, gör min tolkning och konstruerar uppgiften/uppgifterna utifrån den tolkningen. Sedan är det självklart att vi lärare kan tolka kriterierna lite olika, det är mänskligt, men min poäng är att vi absolut redan från början med en uppgift eller kurs har klart för oss vad vi kommer att kräva av eleverna - och vad vi kommer att bedöma - i slutändan.
Jag och några sv/SO-kollegor på Prolympia var nere i Stockholm på utbildning i våras och ett av ämnena som togs upp var just betyg och bedömning. Representanter från Skolverket var på plats och hade en riktigt intressant föreläsning. De var väldigt tydliga med att vi som lärare måste få vara de professionella yrkesutövare som vi är även när det gäller bedömning/betyg. Vi måste få göra en tolkning av kriterierna och låta den tolkningen ligga till grund för vad vi sedan bedömer och kräver av eleverna. Som sagt, utifrån tolkningen av vad som ska krävas av eleverna skapar man sedan sina uppgifter. Så nog har vi koll på vad som ska bedömas.
Jag läste även flera kommentarer på Facebook gällande den debattartikeln och bland annat formuleringen "varken föräldrar, elever eller lärare vet hur de ska bedöma". Jag håller med om att det går att diskutera betygsystemet och dess kriterier i all oändlighet, men hävdar däremot att vi lärare utan tvekan vet vad och hur vi ska bedöma. Vi måste ju tolka kriterierna, vi inte bara har rätten att göra det utan måste det för att veta vad vi ska titta efter. Jag läser betygskriterierna inför en kurs eller uppgift, gör min tolkning och konstruerar uppgiften/uppgifterna utifrån den tolkningen. Sedan är det självklart att vi lärare kan tolka kriterierna lite olika, det är mänskligt, men min poäng är att vi absolut redan från början med en uppgift eller kurs har klart för oss vad vi kommer att kräva av eleverna - och vad vi kommer att bedöma - i slutändan.
Jag och några sv/SO-kollegor på Prolympia var nere i Stockholm på utbildning i våras och ett av ämnena som togs upp var just betyg och bedömning. Representanter från Skolverket var på plats och hade en riktigt intressant föreläsning. De var väldigt tydliga med att vi som lärare måste få vara de professionella yrkesutövare som vi är även när det gäller bedömning/betyg. Vi måste få göra en tolkning av kriterierna och låta den tolkningen ligga till grund för vad vi sedan bedömer och kräver av eleverna. Som sagt, utifrån tolkningen av vad som ska krävas av eleverna skapar man sedan sina uppgifter. Så nog har vi koll på vad som ska bedömas.
Att man däremot kan diskutera såväl kriteriernas rimlighet som själva betygskalan både läne och väl är jag dock helt enig om.
Kommentarer
Trackback