Slå hål på myten
"Betygen avgörs helt av nationella proven".
Känns citatet igen? Om du jobbar inom grundskolan eller för den delen har barn i den åldern känner du säkert igen det. Jag tänkte på det häromdagen, i samband med att jag var på bedömningskonferens för de nationella proven i svenska i årskurs 6 som vi precis har haft. Det där så ofta återkommandet citatet, kommentaren, som inte sällan hörs eller går att läsa på diverse sociala medier. Många elever slänger sig med den i samband med proven och verkar på fullt allvar tro att det är så.
Misslyckas du på nationella provet är det kört. Det är en sanning. Eller?
Nej, snälla, låt oss slå hål på den tröttsamma myten en gång för alla. Jag är less på att höra rena lögner om att nationella proven avgör precis allt när det gäller betyg i svenska, matte och engelska. För det är givetvis inte så, det förstår alla (även de elever som hävdar det) bara man tar och funderar en sekund extra eller två.
Nationella proven är viktiga, men det är allt annat du gör som bedöms också. Och det som inte bedöms för den delen, det handlar ju om att du ska lära dig saker och utvecklas vilket i sin tur sedan ska leda till att du kan prestera bra på prov och andra examinerande uppgifter.
Vitsen med de här proven är ju att de ska fungera som en bra måttstock, det blir en bra och tydlig avstämning för att se hur eleverna ligger till och det ger mig som lärare ett nyttigt stöd i min bedömning. Sedan är det klart att resultaten i sig spelar roll men att de skulle avgöra ett helt betyg är bara nonsens.
Det går ganska snabbt att inse det om man bara orkar fundera lite. Exempelvis inser du då att argumentet "man kan ju råka ha en dålig dag och då förstör det ens betyg" inte håller för fem öre:
- Okej, visst kan du möjligtvis råka ha en riktigt usel dag då du får hjärnsläpp och presterar klart under din nivå. Men om det nu skulle bli så och du ändå verkligen besitter nog hög förmåga för att kunna nå ett högre betyg än vad du lyckas med när du har en "dålig dag" så reparerar du det. Ett nationellt prov består ju av flera delar som alla väger tungt och tillsammans utgör ditt slutliga betyg på NP. Du kan misslyckas på en del och ändå nå ett tämligen högt betyg totalt. Är du tillräckligt duktig så lyckas du med det, helt enkelt.
- Skulle till exempel en elev misslyckas rejält på läsförståelsedelen i svenska hos mig så kan det förstås sänka det sammanlagda NP-betyget. Men om eleven faktiskt bara har haft oturen att ha en mindre bra dag och egentligen har en nivå som ligger högre än provresultatets har denne garanterat också visat det för mig på liknande uppgifter tidigare, eller kommer att visa det senare under terminen. Så för slutbetyget kommer det där tillfälliga hjärnsläppet på nationella provet inte spela någon roll.
- Men om jag råkar ha två misslyckade dagar då? Eller fler. Då påverkars ju flera NP-delar och betyget blir alldeles för dåligt jämfört med min normala nivå. Eller? Jo, men då kan du inte skylla på "dåliga dagar" längre. För har du en stabil grundnivå (som du givetvis skaffar dig genom att plugga och lägga ner tid på skolarbetet) så råkar du inte ut för sådana dagar stup i ett, utan då lyckas du prestera allt som oftast när du behöver det såväl under terminens gång som på provdagarna och då blir också betygen därefter.
- Det är dessutom solklart att eleverna idag ges många möjligheter att visa vad de kan och på så sätt vad de förtjänar för betyg både före och efter de nationella proven.
Så snälla, slå hål på myten om att de nationella proven avgör betygen rakt av för det är inte i närheten av sanningen. Tvärtom används det argumentet bara av elever som vill skylla svaga betyg på andra än sig själva.
Olika tankar om betyg och mobiler
Har haft den här länken sparad ett bra tag och tänkt publicera den här flera gånger om. Jag tycker artikeln är läsvärd och håller helt med om det som Oavsett vad man tycker om betyg och det debattören skriver. Oavsett vad man tycker om det tämligen nya betygsystemet som vi använder idag är det inte själva systemet som är avgörande eller som det är fel på, utan i så fall hur man jobbar med det och vilken kunskap lärarna besitter när det gäller hur det ska användas och tolkas. Att kliva in och återigen ändra något som har med betygen att göra skulle bara strula till det och skapa oreda på nytt.
Läste nyss den här insändaren (länken under) på samma tema och många av kommentarerna till den. Visst finns det exempel där elever verkar ha blivit sänkta på grund av ett dåligt provresultat eller liknande, men jag tror de fallen är väldigt få. En lärare sätter givetvis normalt sett inte betyg utifrån ett enskilt prov och dessutom testar ju proven många olika förmågor, även om de är inom samma ämne, och omfattar olika betygskriterier. Du kanske exempelvis är sämre på vissa områden inom matte och inte bara gör ett dåligt prov utan även har svårt i det vardagliga arbetet inom ett område, för att sedan få högt betyg på ett prov som testar andra förmågor inom andra matteområden. Då blir det ju ganska naturligt att du kan ha exempelvis C på flera prov och E på något, resultat som förstås sedan måste sammanvävas och resultera i ett slutligt betyg. Men att du genom ett enda E tidigt på terminen skulle ha sumpat alla chanser till högre än ett D, som insändarskribenten menar, är helt fel. Skriver eleven i fråga ett antal prov eller gör andra examinerande uppgifter med betyg som A, B eller för den delen också C under resten av terminen är det klart att betyget kan bli högre än D i slutändan.
Du som elev måste ju förstå att olika förmågor testas på olika prov och att en del av dem kan väga tyngre än andra. Ett prov kan pröva tre olika betygskriterier medan ett annat testar eleven på klart fler, exempelvis. Man kan inte stirra sig blind på enbart betyget utan måste ha förståelse för vad som testas för att kunna se helheten.
Sedan är det så att det aldrig någonsin kommer att finnas ett betygsystem som alla är nöjda med. Det är bara att titta på kommentarerna till den ovan länkade insändaren. En del lärare spyr galla över systemet tillsammans med en rad elever, samtidigt som en hel del menar att det inte alls är fel på det utan att det snarare är förståelsen för det som saknas hos kritikerna. Jag kan inte säga att det nuvarande betygsystemet är klockrent men var det förra så mycket bättre? Var det rättvist att en elev som var precis under MVG - och då fick VG - fick samma betyg som den som precis, precis nådde upp till VG-gränsen? Det går ju också att diskutera i all evighet.
Att ändra systemet i sig tror jag inte på i nuläget. Att sedan betygskriterierna från Skolverket - som vi lärare ska tolka - i sig kan vara krångliga och otydliga är en annan femma, men det handlar ju inte om själva betygsystemet.
. . . . . . . .
En annan debatt som kommer upp lite nu och då angående skolan handlar om mobilförbudets vara eller icke vara. Ska eleverna få ha telefon i skolan eller inte? Vissa skolor har totalförbud mot användande av telefoner under skoldagen, en del har det under lektionstid då telefonerna samlas in före lektionsstart och en del låter eleverna ha med mobilen in även på lektioner. Jag är inte på rak arm för ett totalförbud, för mig kan eleverna få ha mobiler på rasterna då det inte påverkar själva undervisningen. Å andra sidan skulle ett förbud mot att använda sin mobil på skoltid säkerligen minska diverse problem med appar och sociala medier samtidigt som ingen skulle behöva känna sig utanför för att man inte har råd att ha en smartphone. När det gäller lektionstid är jag hursomhelst helt för att eleverna inte ska få ha med sig telefonerna. Egen erfarenhet säger att det blir mycket tjat om att telefonerna ska tas undan och att eleverna förlorar arbetstid till följd av det.
Där jag jobbar nu, på Strömsbro skola, finns det en policy som säger att eleverna inte ska ha telefonerna uppe under skoldagen utan att de ska ligga i jackor, väskor eller liknande. Det funkar klockrent, det är aldrig något gnäll och det gör också att jag som lärare slipper lägga tid på att få elever att lägga ner telefonerna när det väl är dags för lektion.
Normalt sett är jag inte en förbudsmänniska direkt, det är långt ifrån alla gånger man vinner på förbud tror jag. Men när det gäller mobiltelefoner som ska hållas utanför klassrummet är jag helt för det. Vad finns att förlora på en sådan regel? Ingenting, som jag ser det.